Bu işsizlikte bu ilgisizliği anlamıyorum?

Bu işsizlikte bu ilgisizliği anlamıyorum?
Karadeniz'de bulunan 11 liman kentinden 2009'un ilk 10 ayında gemi adamlığı için 34 bin başvuru yapıldı. Samsun'dan yapılan başvuru sayısı ise bini geçmedi. Özel Denizcilik Gemi Adamları Kurs Müdürü Kaptan Serdar Akçay;

Ekonomik kriz ve işsizlik Samsun'u da derinden etkiledi. Kentin en önemli sorunları arasında işsizlik gösterilirken, kentte bazı sektörlerdeki eleman açığı ise bir türlü giderilemedi. Özellikle gemicilik sektöründe yaşanan açık herkes tarafından bilinirken, iş sahası geniş olan bu alana kimsenin rağbet göstermemesi dikkatlerden kaçmadı.

KARADENİZ'DEKİ
LİMANLARDAN 34 BİN BAŞVURU


Bir deniz ve liman kenti olan Samsun'da, gemi adamlığına yeterli başvurunun olmadığı öğrenildi. Ayda ortalama en düşük bin dolar maaş alan gemi adamlığına diğer Karadeniz illerine oranla daha düşük bir katılım olduğunu söyleyen yetkililer, işsizliğin hadsafhada yaşandığı bir kentte, bin dolar maaşlı bir işe katılımın az olmasının dikkat çekici olduğunu söyledi. Samsun'da bulunan Denizcilik Müsteşarlığı'na bağlı 11 limanda 2009 yılının ilk on ayında 34 bin kişinin gemi adamlığı için başvurduğu öğrenildi. Liman başına ortalama 3 bin 300 kişinin başvurması gereken gemi adamlığı için Samsun'dan aynı süre zarfında toplam binin altında başvuru olduğu bildirildi.

GEMİ ADAMLIĞINI İLGİ
GÖSTERİLMİYOR


Konuyla ilgili açıklama yapan Samsun Özel Denizcilik Gemi Adamları Kurs Müdürü Denizci Eğitmeni ve Uzakyol Kaptanı Serdar Akçay, liman şehri Samsun'da gemi adamlığına gerekli ilginin gösterilmediğini söyledi. Limanların istihdam alanları olduğuna dikkat çeken Akçay, "Samsun limanına gereken önem verilmiyor. Limanın gelişimi için yatırımlar yapılmalı. Kalkınma şehri olan Karadeniz'in en büyük ili Samsun'a, Trabzon limanına yapılan ödenekler kadar yatırım yapılmamış olması üzücü bir durum. Samsun'daki limanın ayrı bir istihdamı ve iş imkanı var. Karadeniz Bölgesi'nde 11 limanda 2009'dan bu yana otuz bin kişi iş sahibi oldu. Ancak Samsun'da bunun için gerekli rakam yakalanamadı. Hala baktığımızda, ilk on aylık süre içerisinde başvuru sayısının bini geçmediğini görüyoruz" dedi.

EN AZ GEMİCİ MAAŞI
BİN DOLAR


Gemi adamlığı ile ilgili detaylı bilgi veren Kaptan Akçay, şöyle konuştu: "17 yaşını doldurmuş, sağlık sorunu olmayan ve yurt dışına çıkmasında sakıncası, sabıkası olmayan herkes kırk beş günlük teorik ve uygulamalı eğitim sonrası kurslarda yapılan yazılı sınavın ardından önceden belirlenmiş limanlarda ve görevlilerin yapmış olduğu sözlü mulakat sonrası gemici ehliyeti alarak armatörlerin temin ettiği gemilerde günde sekiz saat çalışarak en az bin 000 dolar maaşla işe başlar. Bu kadar kolaylıkta sahip olunan gemi adamlığı işi; bu ekenomik krizde iş bulamayan ve hiç bir kalifeyesi olmayan kişiler için avantajlı bir iş olmasına rağmen Samsunlu işsizler tarafından tercih edilmiyor. Aslında Samsunlular bir altın madeni içindeler ama bunun farkına varamıyorlar"

YOLA ÇIKANIN
PARASI CEBİNDE KALIYOR


Gemi adamı olmaya hak kazananların hiçbir masraflarının da bulunmadığını ifade eden Akçay, gemi adamlarının gemideki yemek, yatak, iş elbiseleri ve yol masraflarının armatör tarafından karşılanğını da belirterek, "İşe girenlerin masrafı da olmuyor. Aldıkları para ceplerine kalıyor. Çünkü armatörler, yoldaki yemek masrafını, yiyecek içecek gibi masrafları, kıyafetleri zaten karşılıyorlar. Denizdeyken hiçbir masrafınız olmuyor. Paranız da doğal olarak cebinizde kalıyor" diye konuştu.

Anıl OLFAZ