Çin'in ilk uçak gemisi güveni artırdı

Çin'in ilk uçak gemisi güveni artırdı
Asya Pasifik bölgesindeki güç savaşlarının arttığı bir dönemde Çin'in ilk uçak gemisine savaş uçaklarını başarıyla indirmesi Çin'de büyük sevinçle karşılandı

Çin'in ilk uçak gemisi Liaoning (eski adı Varyag) , yerli savaş uçaklarının ilk defa başarıyla gerçekleştirdiği iniş kalkışla gövde gösterisi yaptı.


PİLOTLAR GÜVEN VERDİ
Çin medyasına göre, 300 metrelik piste sahip uçak gemisinde Çin yapımı J-15 savaş uçakları ilk kez başarılı iniş gerçekleştirdi. Çinli uzmanlar uçak gemisinde en zor olanın uçakların iniş kalkışları olduğunu belirtiyor. Dünkü başarıyla birlikte artık Çin'in uçak gemisine uçak indirip kaldırma yeteneğine sahip olduğu, pilotların her türlü olumsuz şartlarda uçak gemisinin pistine inme adına ilk adımı attığı da kaydediliyor.
Sovyetler Birliği'nin çökmesinin ardından Ukrayna'nın sahip olduğu gemi, 1998 yılında açık artırmayla "eğlence amaçlı" Çin'e satılmıştı. Dümensiz ve motorsuz olarak Ekim 2001'de Türkiye boğazlarından geçen geminin yenilenme projesine 2002'de başlanmıştı. Uçak gemisi 10 Ağustos'ta ülkenin kuzeydoğusundaki Dalian limanından suya indirilmişti. Kuznetsov sınıfına ait ve gelişmiş radar, füze ve silah sistemleriyle donatılan uçak gemisi 306,5 metre uzunluğunda ve 72 metre genişliğinde.

ÇİN'İN SAVAŞ UÇAKLARI DAHA YETENEKLİ
Liaoning, Çin'in ilk nesil savaş uçağı J-15, deniz eğitim uçağı JT-9 ve Z-8 tipi helikopter gibi unsurları da taşıyabiliyor. J-15 uçakları çok yönlü anti-gemi, havadan havaya ve havadan karaya füzelerin yanı sıra, hassas güdümlü bomba da taşıyabiliyor. Çin'in askeri uzmanları, J-15'in Rusya'nın Su-33, Amerika'nın ise F-18 jetlerine göre daha kapsamlı yeteneğe sahip olduğunu tahmin ediyor. Ancak Batılı uzmanlar J-15'i fazla tehdit edici bulmuyor.
Yeniden inşa edilerek, Eylül ayında Çin donanmasına teslim edilen uçak gemisinin, Çin'in sorunlu deniz sınırları ve sahillerini koruma adına elini oldukça güçlendireceği belirtiliyor. Pekin yönetimi, Güney Çin Denizi'ndeki adalar nedeniyle Filipinler, Vietnam, Tayvan ve Japonya ile kriz yaşıyor. Son dönemde Japonya ile yaşanan tartışmalı adalar krizi iki ülkeyi savaşın eşiğine getirmişti.
Gemi, yaklaşık 4 sene sürecek deneme sürüşlerinin ardından tam operasyonel olarak kullanılacak. Çin böylelikle dünyada ABD, İngiltere, Fransa, Rusya, İspanya, İtalya, Hindistan, Brezilya ve Tayland'ın ardından uçak gemisine sahip 10. ülke oluyor. Söz konusu ülkelere ait toplam 21 aktif uçak gemisi bulunuyor.

ASKERİ HARCAMALAR ATIYOR
Ordu harcamalarının yüz milyar doları aştığı Çin'in askeri bütçesi 2011'de yüzde 12,7, 2012 yılında ise yüzde 11,2 arttı. Ancak bu oran ABD ve diğer gelişmiş ülkelerin çok gerisinde kalıyor.
Batı ve bölge ülkeleri tarafından askeri harcamaları konusunda şeffaf olmamakla suçlanan Pekin yönetimi, askeri harcamalarını artırıyor. Özellikler Asya Pasifik bölgesinde artan sorunlar, Çin'i rahatsız etmeye başlamıştı. ABD ile bölgede nüfuz savaşı yaşayan Çin için uçak gemisi hayati önem taşıyor. Çin, her ne kadar donanma konusunda ABD ve Japonya kadar güçlü olmasa da, uçak gemisi sayısını artırarak açığı kapatma yoluna gitmeyi planlıyor. Çin Cumhurbaşkanı Hu Jintao da Çin Komünist Partisi'nin kısa süre önce biten 18. Milli Kongresi'ndeki konuşmasında donanmanın güçlendirileceğini söylemişti. Hu, "Barış zamanında askeri güçlerin kullanımı için aktif planlama yapmalıyız, askeri hazırlıklarımızı genişletmeli ve yoğunlaştırmalıyız. Geniş çaplı askeri görevleri yerine getirecek seviyeye ulaşmalıyız. En önemlisi de bilgi çağında yerel bir savaşı kazanabilmek." demişti.
Çin, J-15 ile başlayan J serisine ikinci ve üçüncü nesil olan J-20 ve J-31 ile devam ediyor. Özellikle son model J-31 hayalet uçağı Çin'in savunma alanındaki başarısını göstermesi açısından önemli görülüyor.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.