Hazır giyimcinin yüzü, yeni teşviklerle nihayet gülecek
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin ve Yönetim Kurulu Üyesi Suzan Toplusoy 8 Şubat'ta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ı ziyaret ederek bu yıl 5'incisi yapılacak İstanbul Moda Hazırgiyim Konferansı'na çağırdı. Davete olumlu yanıt alan hazırgiyim sektörü bugünlerde umutlu bir bekleyiş içinde. Bunun nedeni yakın zamanda açıklanması beklenen teşvikler. Cem Negrin, düzenleyecekleri konferansa AB Bakanı Egemen Bağış'ın da katılacağını belirterek, "Artık hazır giyim sektörü sahipsiz değil" dedi.
'TEŞVİKLERİ BÜYÜK BİR HEYECANLA BEKLİYORUZ'
TGSD'nin 3 Mayıs'da düzenleyeceği konferansa ilişkin bilgiler TGSD Yönetim Kurulu Başkanı Cem Negrin, Başkan Yardımcısı Hadi Karasu, Yönetim Kurulu Üyesi Suzan Toplusoy ve Sami Kariyo'nun katıldığı bir toplantıda basın mensupları ile paylaşıldı. Yeni teşviklerle halen 2 milyona yakın olan sektörün istihdamında artış olacağını belirten Cem Negrin, "Teşvikler yatırımda vergi indirimi getirirse kapasite artışlarının önü açılacak. Büyük bir heyecanla bekliyoruz" açıklaması yaptı. Negrin, geçtiğimiz hafta Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın ithalat haritasını açıkladığı toplantıda yüzde 75 ile hazırgiyimi en çok katma değer yaratan sektörler arasında birinci sırada belirtmesinden duydukları memnuniyetin de altını çizerken, ithalata ek vergi sonrası sektörle ekonomi yönetimi arasında yaşanan gerilimin de son bulduğunun ipuçlarını verdi. Negrin, "Başbakan'ın konferansımızı açması, Bakan Çağlayan'ın bu açıklaması, Egemen Bağış'ın konferansımıza katılımı bize 'Artık hazırgiyim sahipsiz değil' dedirtiyor" şeklinde konuştu.
Cem Negrin, Başbakan ile yaptıkları görüşmede sektörün krizle sarsılan Avrupa'ya ihracat yaptığını anlattıklarını ve destek istediklerini anlattı. Negrin bu noktada yeni kapasite yaratılmasının öneminin altını çizdi. Negrin, "Bundan önce 5 yıllık teşvik getiriliyordu. Zaten yatırımın hayata geçmesi 3 yıl. Bu nedenle çok da etkili olmuyordu. Ancak 10 yıllık teşvikler kapasite artışında etkili olacak, yeni yatırımlar artacak" diye konuştu.
İSTANBUL HONG KONG ANADOLU SHENZHEN OLUR
TGSD Yönetim Kurulu Üyesi ve Roman Tasarım Koordinatörü Suzan Toplusoy, sektörün tamamen imalata yönelik bir teşvik beklentisi bulunduğunu vurguladı.
Penti Genel Müdürü Sami Kariyo ise Çin örneğini vererek Shenzhen bölgesinin tekstil teşviği sonrası geçirdiği büyük dönüşümü anlattı. Kariyo, "Türkiye'de de bu şekilde belirli bölgeler yaratmak ve bu bölgeler üzerinden kümelenme modeli ile hareket etmek mümkün. Bu kümelenme modelinin sektöre ayrı bir güç katacağını öngörüyoruz" diye konuştu. Güneydoğu'da hazırgiyim için böyle bölgelerin belirlenmesine nasıl bakacakları sorusuna Kariyo,"Sektör buna olumlu bakar. Merkezler yine İstanbul'da kalır ama imalat bu bölgelere kaydırılır. Bu bölgelerde üretim yapılır, istihdam artar" şeklinde konuştu.
Cem Negrin ise Hong Kong örneği vererek, "İstanbul Hong Kong gibi olur. Hazır giyim ihracatı buradan koordine edilir ama imalat Anadolu'da canlanır. İthalata getirilen ek vergiler içeride üretimi artırmayı hedefliyordu ama bu başarılı olmadı. Ek vergi gelince Anadolu'da halihazırda var olan atölyelere yığılma oldu, bu da fiyatları artırdı. Buna rağmen yeni atölyeler kurulmadı. Ama doğru bir teşvikle yatırımlarda önemli bir artış sağlanabilir" dedi.
FİYATLARDA İTALYA İLE YARIŞIR NOKTAYA GELDİK
TGSD Başkan Yardımcısı Hadi Karasu, teşviklerin belirlenmesinde hükümet ile sürekli iletişimde olduklarını belirterek, "Tabii bazen sürprizler de oluyor ama sektörün önünü açacak bir teşvik bekliyoruz" açıklaması yaptı. Karasu Türkiye'nin hazırgiyim ihracatında fiyat bazında gelinebilecek en yüksek seviyeye geldiklerini belirterek, sektörün bu noktada sorununun maliyetlerden kaynaklandığının altını çizdi.
"Maliyetlerin yüksekliği karlılığı baskılıyor, bu da yeni yatırımın önünü tıkıyor" diyen Karasu Türkiye'nin hazırgiyim ihracatında fiyat bazında İtalya ile yarışır noktaya geldiğini anlattı. Kariyo bu noktada önlerinde birkaç yol olduğunu belirterek katma değeri yüksek teknik tekstile yönelme ve moda markalı ihracata ağırlık verme yönünde bir dönüşüm olduğuna işaret etti.
Kariyo sektör genelinde markalı ihracatın yüzde 10'lar seviyesine çıktığını, hazırgiyimin hızla fasondan markalı ihracata doğru yön aldığını vurguladı. Suzan Toplusoy da hem kumaş üreten, hem diken hem de moda ve marka yaratan bir ülke bulunmadığını, Türkiye'nin bu alanda ilk olabileceğini vurguladı. Toplusoy, potansiyeli gören yabancı fonların Türkiye'ye odaklandığını ve özellikle marka yaratan şirketlere son dönemde yabancı fonların büyük bir ilgisi olduğunu anlattı.
'TESCO BAŞKANI SÖYLEDİ ÇİN'DEN DÖNEN BİZE GELİYOR'
Çin'den Türkiye'ye sipariş kayması eğiliminde artış olduğunun altını çizen Cem Negrin yeni teşviklerle sektörün önemli bir atılım yapabileceğini, bu potansiyelin olduğunu anlattı. Modanın çok hızlı değişmesi ile kısa dönemli koleksiyonların ağırlık kazanması hazır giyimde Türkiye'nin yıldızını giderek daha çok parlatıyor. ABD ve Avrupa'nın Çin'den yaptığı ihracatın bir bölümünün Türkiye'ye kayması öngörülüyor. Cem Negrin bu öngörüyü Tesco Başkanı ile Türkiye ziyareti sırasında yaptığı konuşmayı aktararak destekledi: "Tesco Başkanı bizzat söyledi. Çin'den yaptıkları ihracat yüzde 80'lerden yüzde 50'lere inecek. Bundan da en çok Türkiye faydalanacak."
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.