Hızlı tren yavaş ilerliyor

Hızlı tren yavaş ilerliyor
Daha önce Temmuz ayında deneme sürüşleri yapılacağı söylenen Türk mühendislerinin geliştirdiği 160 kilometre hız yapabilen makinistsiz tren çalışmalarında takvim bir türlü tutturulamadı.

Türk Ulaşım-Sen Genel Başkanı Nazmi Güzel, bu defa da hızlı trenin 20 Kasım'da Samsun'da raya indirileceğini söyledi

Yaklaşık 6 ay düzenlenen basın toplantısında Türkiye'deki ilk yerli yapım hızlı treninin Temmuz ayında Samsun-Çarşamba demiryolu üzerinde deneme sürüşlerinin yapılacağı duyurulmuştu. Fakat aradan geçen süre içerisinde tamamen Türk mühendisler tarafından yapılan makinistsiz trenle ilgili Samsun'da somut bir gelişme görülemedi. 160 kilometre hız yapabilen makinistsiz trenin deneme sürüşleri Temmuz ayında başlamazken daha sonra projeyi yürütenler tarafından yapılan açıklamalarda verilen tarihlerde doğru çıkmadı. Deneme sürüşleri başlama tarihi sürekli ötelenen makinistsiz treninin bu defa da 20 Kasım'da Samsun'da ilk defa raylara indirileceği bildirildi.


20 KASIMDA RAYA İNDİRİLECEK
Bir türlü raya indirilemeyen makinistsiz hızlı tren projesinde gelinen son durum hakkında bilgi veren Türk Ulaşım-Sen Genel Başkanı Nazmi Güzel, tarihlerde sadece 15 günlük bir sapma olduğunu belirterek "Trenin parçalarıyla ilgili bazı siparişlerin gecikmesi nedeniyle bizim çalışmalarda da gecikmeler yaşandı. Fakat şunu söyleyebilirim ki, 20 Kasım tarihinde Türkiye'nin yerli yapımı ilk makinistsiz hızlı trenin Samsun'da raya indirilecek ve deneme sürüşleri başlayacak. İnsanlar treni görecekler ve test edecekler. Neleri söylemişsek tamamını yerine getirecek bir araç olacak. Maliyeti dışardan aldıklarımızın 5'te biri oranında. Bizde Samsun halkı gibi trenimizi raya indirmeyi 4 gözle bekliyoruz" diye konuştu.


MAKİNİSTE GEREK KALMAYACAK
Bütün vagonlarının lokomotif özelliğine sahip olan makinistsiz hızlı trenin bütün tekerleklerinde de bağımsız birer adet elektrikli servo motor bulunuyor. Bu sayede tekerleklerle ray arasındaki dinamik sürtünme en aza indiriliyor ve tekerlek ömrü de uzuyor. Bağımsız tahrik edilen tekerlekler sayesinde araçların raydan çıkmasının da önüne geçilirken kontrol edilen hız-tork karakteristiği ve hafif vagon tasarımı sayesinde aracın enerji tüketiminin benzer sistemlere göre en az yüzde 50 daha ekonomik olduğu bildiriliyor. Geri beslemeli dinamik fren sistemi sayesinde aracın arıza yapma olasılığının yanı sıra, bakım masrafları ve işletme giderleri düşüyor. Tekerlek çapı sadece 33 santimetre olan ve 100 yolcu taşıma kapasitesindeki vagonlar 7 ton ağırlığında. Tren, geliştirilen program sayesinde makinistsiz olarak hareket edebilecek, gerektiğinde bir sürücü tarafından da idare edilebilecek.