İnternetten alış verişe dikkat
Arslan, yaptığı açıklamada, çok sayıda tüketicinin mağduriyetine yol açan kapıdan satışların, tüketici haklarında yaşanan gelişmeler ve tüketicilerin bilinçlenmesi ile büyük ölçüde etkinliğini yitirdiğini belirtti.
Tüketicilerin kapıdan satışlar konusunda, geçmiş yıllarla kıyaslandığında artık daha bilinçli hareket ettiklerini ifade eden Arslan, ''Son yıllarda kapıdan satışların yerini internetten ve telefondan satışlar aldı'' dedi.
İnternetten satışlar konusunda da mağduriyet yaşandığını, mağdur olan tüketicinin de çoğu zaman internetten veya telefonla aldığı ürünler için şikayette bulunduğunda muhatap bulunamadığını anlatan Arslan, tüketicileri kapıdan satışlarda olduğu gibi internetten ve telefondan satışlar konusunda da dikkatli olmaları konusunda uyardı.
Yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan, malın veya hizmetin tüketiciye anında ve sonradan teslimini kapsayan işlemlerin ''mesafeli sözleşmeler'' olduğunu söyleyen Arslan, tüketicilere bu tür satış yöntemlerine karşı da dikkatli olmaları uyarısında bulundu. Satıcı ve sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri ile sözleşme konusu mal ya da hizmetin temel özelliklerinin bu tür satışlarda tüketiciye bildiriminin zorunlu olduğunu hatırlatan Arslan, şunları kaydetti: ''Ayrıca,, tüm vergiler dahil satış fiyatı, satıcı ve sağlayıcının fiyat dahil tüm vaatlerinin geçerlilik süresi, tüketicinin ödemelerinin nasıl yapılacağına dair bilgiler, teslimat veya ifanın nasıl yapılacağına ve varsa buna ilişkin masrafların tutarı ve kimin tarafından karşılanacağına, cayma hakkı ve bu hakkın nasıl kullanılacağına dair bilgiler, tüketiciye bir maliyeti varsa kullanılan iletişim yollarının ücreti, sözleşme konusu mal ya da hizmetin teslim ve ifa tarihlerine ilişkin program, tüketicinin talip ve şikayetlerini iletebileceği satıcı ve sağlayıcının açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgilerinin doğru ve eksiksiz olarak tüketiciye verilmesi zorunludur.''
Tüketicinin ön bilgileri doğru ve eksiksiz olarak edindiğini yazılı olarak teyit etmedikçe sözleşmenin geçerli olamayacağını belirten Arslan, ''Elektronik ortamda yapılan sözleşmelerin teyit işlemi yine elektronik ortamda yapılır'' dedi.
MALIN İADESİ
Mesafeli sözleşmelerde tüketicinin teslim aldığı tarihten itibaren yedi gün içinde hiçbir gerekçe göstermeksizin malı reddederek sözleşmeden cayma hakkı olduğuna işaret eden Arslan, tüketicinin siparişi ulaştığında satıcının veya sağlayıcının 30 iş günü içinde istenilen ürün veya hizmeti yerine getirmekle yükümlü olduğunu belirtti.Satıcı ve sağlayıcının tüketicinin cayma bildiriminin kendisine ulaştığı andan itibaren en geç 10 gün içinde almış olduğu bedeli, kıymetli evrakı veya tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi iade etmek zorunda olduğunu söyleyen Arslan, ayrıca malın da 20 gün içinde geri alınmasının zorunlu olduğunu kaydetti. Uyuşmazlık halinde ispatın satıcı ve sağlayıcıya ait olduğunu vurgulayan Arslan, tüketicilerin ise her türlü tüketici şikayetlerini tüketici sorunları hakem heyetlerine yapabileceklerini hatırlattı. Arslan, her tüketicinin bağlı olduğu ilçedeki hakem heyetine başvuruda bulunabileceğini, 2 bin 158.08 YTL'nin üzerindeki uyuşmazlıklar için de İl Hakem Heyetine başvurulması gerektiğini sözlerine ekledi.