Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu ve Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen ''Ticari araç sürücülerinin bilgilendirilmesi'' toplantısının ikincisi Samsun'da yapıldı. Canik Kültür Merkezi'nde gerçekleştirilen toplantının açılışında konuşan Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu Genel Başkanı Fevzi Apaydın, ticari araç sürücülerinin en çok kazaya karıştığı 20 ilde toplantılar yaparak sürücülerin bilinçlendirilmesini amaçladıklarını söyledi.
HER GÜN ORTALAMA 13 KİŞİ TRAFİK KAZASINDA ÖLÜYOR
Emniyet Genel Müdür Yardımcısı ve Trafik Hizmetleri Başkanı Osman Karakuş ise meydana gelen kazaları ölümlü, yaralamalı ve maddi hasarlı kazalar olarak gün gün incelediklerini söyledi. Türkiye'de her gün ortalama 13 kişinin trafik kazalarında hayatını kaybettiğini vurgulayan Karakuş, ''Fakat 2011 yılında Ocak ve Şubat ayı içinde farklı 3 değişik günde hiç ölümlü kaza olmadı. Dolayısıyla yıl ortalamasının 13 olduğu bir durumda 3 gün kaza olmaması bizleri sevindirdi. İstatistiklerde son 10 yılda hiç kaza olmadığı görülmemiş ya bir kişi ölmüş ya da iki kişi ölmüş. 3 gün kaza olmaması bizleri fevkalade sevindirdi'' dedi.
KAZA ŞEKİLLERİ DEĞİŞTİ
Ölümlü kazaları oluş nedenleriyle de incelediklerine işaret eden Karakuş, geçmiş yıllardaki kazaların büyük çoğunluğunun karşılıklı kazalar şeklinde meydana geldiğini, bölünmüş yolların sayısı arttıkça bu tür kazaların da azaldığını ifade etti. Hıza, kural ihlallerine ve alkole dayalı kazalarda ise artış olduğunu ifade eden Karakuş, ''Kazalar şekil değiştirdi. Karşılıklı çarpışmalar artık eskisi gibi olmuyor bunun yerine yoldan çıkma, aşırı süratten kaynaklanan ve şehir içinde ise yayalara çarpma şeklindeki kazalar meydana geliyor'' diye konuştu.
ALKOLLÜ ARAÇ KULLANIMI
Eskiden uluslararası literatürde kandaki alkol oranının promil hesabına göre ölçüldüğünü belirten Karakuş, bu ölçümün de 0 ve 0,50 arası olduğunu, 0,50'ye kadar ticari araç sürücülerine cezai müeyyide uygulandığını, özel araç sürücüsüne ise 0,50'ye kadar hiçbir zararı olmadığı için kanuni bir takibat ve ceza uygulanmadığını anlattı. Karakuş, 0,50 ile 1 promil arasında olduğu takdirde gerek para cezası gerekse birinci seferde 6 ay ehliyetin geri alınması gibi bir müeyyide uygulandığını belirterek, şöyle devam etti: ''5 yıl içinde ikinci kez olursa sürücünün 2 yıl ehliyeti geri alınıyordu 3. kez olursa da 5 yıl süre ile ehliyeti geri alınıyordu. İçişleri Bakanlığımız tarafından, 1 promilin üzerinde alkol aldığı tespit edilenlerin, Türk Ceza Kanunu'ndaki 179. maddesindeki 'Trafikte mal ve can güvenliğini tehlikeye düşürenler' ibaresini ihlal ettikleri gerekçesiyle 2 yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılmaları için bir tasarıyı Başbakanlığa sundu. Dolayısıyla bu tasarı Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından kabul edilirse 1 promil ve daha yukarı oranlarda alkollü araç kullananlara 2 yıl hapis cezası hakimin takdirinde verilecek."
KARAKUŞ SÜRÜCÜLERİ UYARDI
"Şimdiye kadar bu anlamda hakim karşısına çıkma yoktu. Çünkü ölçü belli değildi" diyen Karakuş, sözlerine şunları ekledi: "Mal ve can güvenliği açısından tehlike teşkil ediyor mu etmiyor mu ya da emniyetli şekilde araç kullanma yeteneğini kaybediyor mu? Böyle bir uygulama yoktu. Ancak şimdi kanun kabul edilirse 1 promil ve daha yukarı oranda alkol almış olanlar bu anlamda tehlike sınırını aşmış kabul edilerek hapis cezası ile karşılaşabilirler. Bu tüm özel araç sahipleri için geçerlidir.'' Karakuş, 2018 Sayılı Trafik Kanunu'nda birtakım değişiklikler yapılması tasarısının 3 Şubat tarihinde İçişleri Bakanlığı tarafından Başkanlığa gönderildiğini sözlerine ekledi. AA