Kosova'da Barış gücünün bir çok görevinin yanında Check point diye adlandırılan bir görevi daha vardı Türkçesi '' Denetim Noktası'' diğer adı ile ''Kontrol noktası''. Özellikleri belli olan noktalarda seçilirdi. En büyük özelliği ise mobil olması, zaman ve yer konusunda sabit kalınmamasıydı.
Her arama noktasının arazinin durumuna göre yakın ve uzak emniyeti alınırdı . Araç ve personel aramasını yapanları yakın emniyet unsurları. kontrol noktasının dışarıdan gelecek tehlikeye karşıda emniyetini de uzak emniyet unsurlarıda sağlardı.
Amerikalılar ile aramızda bir fark vardı, onlar araç araması için belirlenen noktaya aracı getirdikten sonra, araç içerisinde kim varsa dışarı çıkartır yere yatırırdılar. Bize ise daha nazik davranmamız ,dikkat çekici bir şey olmadığı sürecede bayanların araç içerisinden indirilmemesi talimatı verilirdi. Ve her zaman o davranış farkı sorun çıkartırdı.Bizde direnme onlarda ise korkudan dolayı mecburiyet olurdu.
Doğu ve Güneydoğunun bir çok yerinde olduğu gibi Van,Başkale'den Karadeniz yönüne yolculuğa başladığınızda Bebleşin kontrol noktasından itibaren Erzuruma kadar 10 noktada araçlar aranmakta idi. Sabit kontrol noktalarında olay rutinleştiği ve zamanın uzunluğu nedeniyle dikkat dağınıklığı ön plana çıkardı. Öyle ki gece bir er araca girer arama yapar çıkardı.
Bebleşin'de bir jandarma karakolu mevcuttu, Van-Hakkari karayolu üzerinde bu noktaya girmeden geçiş yapmanız mümkün olmazdı. Van yönünde ki kontrol noktası ise Zernek'di. Bu iki noktada karayolunun hemen kıyısında, sarp tepelerin altına konuşlanmıştır, gelen her araç Bebleşin'de , ihbar alınmış ise ve belirli günlerde kontrolü yapılırdı. Zernek'te ise kimlik kontrolü yapılmadan bırakılmazdı. Eğer ihbar alınamazsa o bölgeden geçecek olan bir bomba yüklü araç ister istemez karakolu etkileyecek alan içinde bulacaktır kendisini.
Neden karakollar böylesi noktalarda, çünki kaçakcılık ile mücadele üzerine kurulmuş sistem. Normal sınır karakollarıda aynı durumda iken değiştirilmeye başlanmış. Böylesi bir karakol için,ihbarı yapılmayan bir araç geldiğinde zaiyat vermeden müdahale şansı varmıdır sizce?
Bu tür arama noktalarında alınacak önlemlerin başında ,uzak noktadan başlayan engel sistemi kurulmalıdır. Ana güzergah içerisinde araçları yavaşlatmak sorun oluşturacaktır mutlaka o nedenle arama noktaları mobil hale getirilmeli ve sabit olan noktaların ya engel sistemleri artırılmalı, yada yerleri değiştirilmelidir.
Mobil arama noktaları devreye sokulsa bombalı araç ile yapılacak olan intihar saldırılarını duırudrmak mümkün olmayacaktır mutlaka ama bu amaç ile gelenlerin başarı şansını en aza indirecektir. Kontrol noktasında fazla kalmayıp ikinci noktaya hareket etmek, mobil noktanın yoldan uzakta kurulup engel sisteminin devreye girmesi arayan için psikolojik üstünlük sağlayacaktır. Bu tür saldırıların durudurulması tamamıyla istihbaratı ön plana çıkmasıyla mümkün olacaktır ki,bunun içinde mutlaka halk desteğine ihtiyaç vardır.
Karakollar sabit noktalardır, böylesi yerlere arazi yapısına göre saldırı kaçınılmaz olur. Arazide seyyar unsurlar sık görev yaptığında ise saldırı için hazırlananların hareket kabiliyetleri kısıtlanmış olur.