Yazılan köşe yazısında Samsun Kamu Hastaneler Birliği ile ilgili bazı iddialar olduğunun söylenmesi üzerine Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliğinden cevap gelirken, iddiaların asılsız olduğu ortaya çıktı.
Köşe yazısında Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliği diye bir üst makam var ama ne iş yaptıklarını halen anlamış değilim diyerek kamu hastanelerine ucuz malzeme alınıyor iddiası var demişti.
Bu iddialar üzerine açıklama yapan Samsun Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliği Yazıda Samsun Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliğinin cevaplanmasını istenilen sorular sorulmuş olup yapılan araştırma neticesinde;
1 Kamu Hastaneleri Ucuz Malzeme Alıyor denilmektedir.
633 sayılı Kanun Hükmünde kararname ile Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği oluşturulmuş ilimizde 02.11.2013 tarihinde göreve başlanmıştır.
Birlik bünyesinde bulunan tüm kamu hastanelerin ihtiyaçlarının karşılanması için ilgi hastanelerden talepler toplanmaktadır. İstenilen ürünlerin şartnamesinin hazırlanması ve uygunluk denetimlerinin yapılması için özellikle Samsun İlimiz Hasta hizmetlerinin yaklaşık %75'ini yürüten Eğitim Araştırma Hastanesi ve Gazi Devlet Hastanesinden uzman personel ihale üyesi olarak görevlendirilmektedir. Alınan ürünü kullanacak bölüm uzman hekimlerinin uygundur oluru alındıktan sonra ihale onaylanmakta ilgili malzemeler hastanelerimize teslim edilmektedir.
Tüm kamu kurumları 4734 Sayılı Kamu İhale Kanuna tabi olup tüm alım işlemlerini bu kanun kapsamında yapmaktadır. Genel Sekreterlik Bünyesinde oluşan hastane talepleri öncelikle tüm talepler birleştirilerek tek ihale ile alım yoluna gidilmekte uygun ürün olmaması durumunda veya ihtiyacın acil olması durumunda ilgili hastanelere alım yetkisi verilmektedir. Nitekim ilgide kayıtlı yazıda bahsi geçen üroloji malzemeleri için Genel Sekreterliğimizin yaptığı ihale dışında Birliğimize bağlı Devlet Hastanelerinde 2014 yılı ihtiyacı 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 19. Madde (a) bendince tüm katılımcılara açık olmak üzere açık ihale yapılmıştır.
Yine Üroloji ve diğer Bölümler için Genel Sekreterlik yetki devri ile hastanelerce 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunun 21. Maddesi (b) bendi gereğince Pazarlık Usulü ihale yapılmıştır
Ayrıca alınamayan ve yeni ihtiyaç malzemeleri için 4734 Sayılı Kamu ihale Kanunun 22. Maddesi (d) bendince Doğrudan Teminin yolu ile hastanelerimiz tarafından alıma çıkılmıştır.
İstenilen tüm ürünler için, talepte bulunan uzman hekimlerinden ürünü tarif eden teknik şartnameler imza karşılığı alınmış, tüm ihale komisyonlarında ilgili ürünün uygun olup olmadığını değerlendirmek amacı ile ürünü kullanan uzmanlar görevlendirilmiştir. Firmalarca verilen tekliflerde numuneler istenmiş bütün numuneler ilgili bölüm uzmanlarınca tek tek değerlendirilmiştir. Uygun olamayan numune veren firmanın ürün fiyatı ne kadar ucuz olursa olsun ihale dışı bırakılmaktadır.
Ayrıca ilgili ürünler için Sağlık Bakanlığının uygunluk belgesi olan Ulusal Bilgi Bankasında kayıtlı olması ve kayıt numaralarının verilmesi istenmiştir. Uygun olamayan bir ürün ile ilgili olarak Sağlık Bakanlığı ürünü bu sistemden çıkarmaktadır.
Yapılan tüm bu çalışmaların amacı en kaliteli ürünü en ucuza almaktır.
Nitekim Kamu Hastaneleri Birliğine Bağlı Hastanelerimizin almış olduğu üroloji malzemelerinin Sağlık Bakanlığı Merkezi Kaynak Yönetimi sisteminde sorgulandığında tüm Türkiye'de kullanılan malzemeler olduğu da görülecektir. Birkaç örnek vermek gerekirse; Üroloji duble j katateri ile ilgili olarak Ankara Eğitim Hastanesi, İzmir Tepecik Eğitim Hastanesi, İzmir Kemal Paşa Devlet Hastanesi, KTÜ Uygulama Araştırma Hastanesi, Dicle Uygulama Araştırma Hastanesi, Pamukkale Uygulama Araştırma Hastanesi vb. gibi birçok devlet, eğitim araştırma ve uygulama araştırma hastanelerinde kullanıldığı görülecektir.
2-Aynı yazıda hekimlerin bu malzemeler ile ameliyat yapmayacaklarını söylediği ve pasif direniş yaptıkları ifade edilmiştir.
Samsun Eğitim Araştırma Hastanesi 2013 -2014 Üroloji bölümü ameliyat sayıları aylık ortalamaları incelendiğinde;
2013 Yılı A Grubu Ameliyat Sayısı: 37 / 2014 Yılı A Grubu Ameliyat Sayısı: 38
2013 Yılı B Grubu Ameliyat Sayısı: 69 / 2014 Yılı B Grubu Ameliyat Sayısı: 82
2013 Yılı C Grubu Ameliyat Sayısı: 47 / 2014 Yılı C Grubu Ameliyat Sayısı: 49
2013 Yılı D Grubu Ameliyat Sayısı: 91 / 2014 Yılı D Grubu Ameliyat Sayısı: 114
Samsun Gazi devlet Hastanesi 2013 -2014 Üroloji bölümü ameliyat sayıları aylık ortalamaları incelendiğinde;
2013 Yılı A Grubu Ameliyat Sayısı: 18 / 2014 Yılı A Grubu Ameliyat Sayısı: 37
2013 Yılı B Grubu Ameliyat Sayısı: 44 / 2014 Yılı B Grubu Ameliyat Sayısı: 46
2013 Yılı C Grubu Ameliyat Sayısı: 31 / 2014 Yılı C Grubu Ameliyat Sayısı: 43
2013 Yılı D Grubu Ameliyat Sayısı: 40 / 2014 Yılı D Grubu Ameliyat Sayısı: 37
Ameliyat sayılarında herhangi bir azalma olmadığı gibi aylık ortalama sayılarda artış olduğu açıkça görülmektedir.
3-Hastaların Özel Hastanelere yönlendirildiği söylenmekte olup; Üroloji Bölümü aylık ortalama hasta sayıları;
Samsun Eğitim Araştırma Hastanesi;
2013 Yılı Aylık Ortalama Muayene Sayısı: 3.330
2014 Yılı Aylık Ortalama Muayene Sayısı: 3.610
2013 Yılı Aylık Ortalama Yatan Hasta Sayısı: 225
2014 Yılı Aylık Ortalama Yatan Hasta Sayısı: 210
Samsun Gazi Devlet Hastanesi;
2013 Yılı Aylık Ortalama Muayene Sayısı: 3.600
2014 Yılı Aylık Ortalama Muayene Sayısı: 4.020
2013 Yılı Aylık Ortalama Yatan Hasta Sayısı: 120
2014 Yılı Aylık Ortalama Yatan Hasta Sayısı: 150
Samsun Eğitim Araştırma Hastanesi 2013 -2014 Üroloji bölümü Yatak Doluluk Oranı aylık ortalamaları incelendiğinde;
2013 Yılı Aylık Yatak Doluluk Oranı: % 98
2014 Yılı Aylık Yatak Doluluk Oranı: % 97,67
Samsun Gazi Devlet Hastanesi 2013 -2014 Üroloji bölümü Yatak Doluluk Oranı aylık ortalamaları incelendiğinde;
2013 Yılı Aylık Yatak Doluluk Oranı: % 76
2014 Yılı Aylık Yatak Doluluk Oranı: % 79,31
Yukarıdaki veriler incelendiğinde hasta sayılarının yıllara göre arttığı, hasta yönlendirme iddiasının gerçeği yansıtmadığı açıkça görülecektir.
4- Ucuz ve kalitesiz malzeme alımı konusunda herhangi bir hekim Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine müracaat etmemiştir.Ayrıca alınacak üroloji ve diğer bölümler malzemeleri için ilgili hekimler almak istediği ürünün özelliklerini ve kalitelerini belirtir teknik şartname hazırlayıp idareye sunmaktadırlar. Yapılan ihale sonucunda fiyat konusunda uygun olan malzemeler uzman hekimlerce muayeneleri yapılmakta, kullanıma uygun olup olmadıklarına karar vermektedirler.Genel ihale ile alınamayan malzemeler ile ilgili hastanelerce alınması için tüm hastanelere alım yetkisi verilmektedir.