Günümüzde belediyeleri iyi yönetmek dediğimizde belediye başkanlarının işi gerçekten zor.
Siyasi etkiler, siyasi talepler, mali yetersizlikler, norm kadro fazlası personel, süreçlerin tanımsız olması, iç kontrol sistemi olmaması, verimsizlik, suistimaller, hizmet süreçlerinin yavaşlığı, kurumsal yapı olmaması, kişilere bağımlılık ve liyakat ilkesinin göz ardı edilmesi, kötü veri yönetimi ve yetersiz bilgi sistemleri gibi pek çok riskten dolayı yönetmek zor bir iş.
Yeni dönemde, özellikle de yeni seçilen ve ilk defa Belediye yönetecek veya belirli bir belediyeyi ilk defa yönetecek Başkanların etkili yönetimi sağlaması, kendileri açısından en kritik konudur.
Belediye Başkanının yönetim ekibini kurmadan ilk yaptırması gereken iş budur.
Bu süreçte, Belediye Strateji Geliştirme Birimlerinde bulunan başta mali hizmetler uzmanları olmak üzere, uzmanlar ile en başta doğrudan çalışmaları gerekmektedir.
Belediye yöneticileri, en üstten en alta, yönettikleri alan ile ilgili ciddi bilgi sahibi olmalıdırlar.
Örneğin; bir Fen İşleri Müdürü, bu alandaki tüm süreçleri, görev tanımlarını, riskleri, yapılması gereken kontrolleri, üretmesi gereken raporları, hazırlaması gereken verileri, takip etmesi gereken performans göstergelerini bilmelidir.
Belediye başkanı belediye personelinin çalışma performans değerlendirmesini yapmalıdır.
Belediye başkanı personelin performansı ölçmez ise, liyakat ve adalet ölçülerinde bir yönetim sergileyemez.
Belediyelerde iş gücü dağılımı adaletsizdir.
Büyük ölçüde atıl kapasite vardır.
Bu analizler atıl kapasitenin doğru yönetimini sağlayacaktır.
Ayrıca iyi performans gösterenler ödüllendirilmek veya takdir edilmek suretiyle, kurum kültürü olumlu bir şekilde etkilenecektir.
Belediye başkanları daha ilk günden bir yönetim sistemi oluşturabilirlerse, kendi dönemlerinin hedeflerini doğru belirlemek, doğru öncelikleri tanımlamak, bu hedeflere öncelikler doğrultusunda ve kaynakları iyi yöneterek ulaşmak konusunda büyük avantaj sağlar ve rahat ederler.
Bunun yanında mali, itibari, yasal ve çevresel risklerini ve en önemlisi de vatandaşa hizmet götüren süreçlerdeki risklerini en iyi şekilde yönetmiş olurlar.