Alevi açılımı nedir? Nereye varacak? Türkiye Cumhuriyetinde Alevî kimliği ne kadar? Diyanet İşleri Başkanlığı Alevî dedelerine maaş verebilir mi? Aleviler için Kültür Bakanlığı"nın bünyesinde, sazlı sözlü sanat erbabına hizmet veren bir genel müdürlük kurulabilir. Namaz yerine ve Cum "a namazı yerine, Cemevlerinde sanat icra ediyorlar. Diyanetle hiçbir ilgileri yok
Alevilerde namaz, oruç, hacc, zekat ve kelime-i şehadet gibi İslam"ın şartlarının karşılığı var mı?
Bir dostumuz geçen yazımıza yaptığı yorumunda Alevîlerin varlığının Hz Ali"ye KV dayandığını söylemektedir. Bu çok yanlış bir yargı
Alevîliğin İslam"la ilgisi yok! Şamanizm"den İslam ülkesine yayılmış ve Hıristiyanlıktan da bir şeyler alarak bir inanç sistemi oluşturulmuş.
Diyanet İşleri Bakanı Ali Bardakoğlu, bu çerçevede, "Cem ayinini de kınayamayız ama 'Bu, namazın yerini tutar mı?' diye soranlara 'hayır' derim" diyor.
Alevi-Bektaşi kuruluşunun eylem planına göre, Aleviler üç konuda adım atılmasını istiyor: Alevi din hizmetleri, Alevi din öğretimi ve Alevi kimliğinin kabulü.
Devletten aradığını bulamayan Alevi gruplar, taleplerini kapsamlı bir dosyayla AB gündemine taşımaya hazırlanıyor.
AİHM işleyişini bilen birçok hukukçuya göre, bu sonbahardan itibaren Avrupa'da kapsamlı bir inanç sorunuyla karşılaşmamız kesin gibi.
Diyanet işleri Başkanlığı da din hizmeti veren tek kurum olarak tartışmaların odağında. Başkanlığınızın, Alevilere din hizmeti vermek gibi bir hazırlığı var mı?
Diyanet"in görevi, İslam'ın temel inanç ve ibadet konularında halkı bilgilendirmek ve din hizmeti sunmak...
Diyanetin her farklı gurubun ayinini, ritüelini organize etmesi mümkün değil. Tekke ve zaviyeler kapatılmış ve örgütsel yapılanma yasaklanmıştır.
Ali Bardakoğlu diyor ki: Benim görevim dinin doğru bilgisi çerçevesinde konuşmaktır. Ben namazı değil cem ayinini ibadet olarak görüyorum diyen birine ben bir ilahiyatçı ve Diyanet İşleri Başkanı olarak bu söylediğin dini bilgi açısından yanlıştır derim. Ama din özgürlüğü açısından bakılırsa, konu hukuku ve siyaseti ilgilendirir ki o zaman, o insanın inançlarına müdahale hakkı yoktur. Biz caminin yanında cem evine karşı değiliz, yeter ki orasının bir ibadethane olduğu düşünülmesin ve camiye alternatif olarak görülmesin. Biz cem evlerine caminin yanında karşı değiliz. Alevilik-Bektaşilik mistik geleneğin devamıdır.
Cem Vakfı Genel Müdürü Celal Dinçer, vakıf olarak, Alevi derneklerinin, vakıflarının ya da sayısı son derece az olan cemevlerinin Alevi çocukların din eğitimi almasında yeterli olmayacağını, revize edilmiş din eğitiminin okullarda devlet desteğiyle öğrencilere verilmesinin bu anlamda daha doğru olacağını savunduklarını da sözlerine ekliyor.
Her ne olursa olsun; Alevîlik, Bektaşilikle birlikte düşünülür ve Şamanizm"in devamıdır. Caferîlik ve Oniki imam hareketini Alevilikle karıştırmamak gerekir. O akımlar, Hz Ali"nin KV hılafetini savunurlar. Hz Ali"ye uluhiyet, ölümsüzlük, tanrılık vb izafe etmezler. Ama Aleviler, Şamanizm"den aldıkları inanç gereği Hz Ali"ye Tanrı veya Tanrının oğlu gibi bakarlar. İçlerinde Sünniler gibi ve Şiiler gibi düşünenler vardır ve onlar Alevi değildir.
Kürtçe konuşan Alevilerin kökeni ele alırsak şu an Türkiye"deki Alevileri % 70 i Türkmen % 25 si Zaza ve % 5 i Kürt Zazalar ve Kürtlerin Aleviliği kabul etmeleri Şah İsmail"in Anadolu"nun doğusunu feth ettikten sonra olmuştur Zazaların % 60 %70 alevidir. Kürtlerde ise rakam fazla olmamıştır. Kürtler genelde Şafiîlik"i benimsemişlerdir. şu an Tunceli"de Kürt Alevi"siyiz diyenler aslen Zaza"dır malum olunduğu gibi de Zazalar ne Kürt ne de Türk"tür; İran"ın kuzey doğusundan Deylam bölgesi kökenli İranî bir halktır
Osmanlı, Şah İsmail"le savaşırken tüm Türkmen Alevileri astırmış ve kuyulara attırmıştır. Bundan korkan Türkmen aleviler kendilerine yakın olan Zazalar ve Kürt Alevilerin yanına sığınmışlardır. Genelde Dersim bölgesi özerk bölge olmasından dolayı o bölge daha çok rağbet görmüştür. Ama Alevilik ırka dayanmaz insan önemlidir; ama Aleviliğin menşei yani çıkışı Türkmen Alevilerindendir. Ama Şaman kültürlü Türkmenler Anadolu"da Aleviliği geliştirmiştir ve Anadolu kültürleriyle etkileşimi olmuştur.
Dersim"in güney kesimleri, Elazığ"ın kuzeyi, Bingöl"ün kuzeyi, Erzincan"ın batısı, Gümüşhane"nin güneyi, Çorum"un güneyi ve merkezi, Adana"nın kuzeyi, Yozgat ve Kayseri"nin güneydoğusundaki bir kısım köyler, Muş Varto"nun bazı köyleri, Tokat Zile"de ve Amasya"daki az miktardaki köyler, G. Antep'in birçok muhtelif bölgeleri, Hatay"ın kuzey ilçelerindeki bazı köyleri, Sivas"ın doğusu, K. Maraş, Malatya, Adıyaman gibi illerin neredeyse tamamına yakınında Aleviler yaşamaktadır.
Bazı Arnavut, Makedon balkan kökenli Aleviler ve Türkiye"nin güney bölgelerinde çok ciddi bir oranda Alevi var. Tamamının ağırlık noktası Türkmenlerdir.
Biz Alevi ile İran Devleti"nin resmi mezhebi olan Caferîlik arasını karıştırmayalım. Caferîlik Hanefi mezhebine en yakın bir harekettir. Biz Müslüman olan herkesi ve her mezhep ve tarikat erkanını severiz. Tümü de kardeşimizdir. Açılım inşallah Türkiye"nin hayrına sonuçlanır.