Öğrencilerin en sık yakındıkları durum hiç kuşkusuz ders çalışmaya bir türlü başlayamamalarıdır. Bunun en önemli nedeni motivasyon eksikliğidir. Motivasyon eksikliğinin olması da öğrencide çalışma isteğinin oluşmamasına neden olmaktadır. Öğrencide bir ders çalışma motivasyonunun oluşmamasının en önemli sebebi öğrencinin ders çalışma ve başarı arasında oluşturduğu yanlış düşünsel yapıdır.
Yanlış düşünsel yapı:
1. AŞAMA: Ders çalışma isteğinin oluşması
2. AŞAMA: Ders çalışmaya başlamak ve çalışmayı sürdürmek
3. AŞAMA: Başarılı olmak
Öğrenciler ders çalışmadan öne yukarlardan bir yerlerden kendilerine ders çalışma yönünde bir ilhamın, isteğin oluşmasını beklerler, ders çalışmakta zorlanır. Bu bekleme o kadar uzun sürer ki beklenen ilham ve istek bir türlü gelmez. Bu aşamada öğrenci hayallere dalmaya başlar. Hayalleri konusunda harekete geçemediği için bun hayaller bir türlü hedef hal,ine gelmez. Öğrenci başarıya ulaşmadan başarısızlık yoluna sapar. Hayal kırıklığına uğrar.
Olması gereken düşünsel yapı:
1. AŞAMA: Ders çalışmaya başlamak ve çalışmayı sürdürmek
2. AŞAMA: Başarılı olmak
3. AŞAMA: Ders çalışma isteğinin oluşması
Karıncaya sormuşlar nereye gidiyorsun diye. Oda Kabe"ye gidiyorum demiş. Daha sonra yine sormuşlar; bu adımlarla mı? karıncada; gidemesem bile o yolda ölmüş olurum demiş. Ders çalışmanın düşünsel yapısı da bu hikayeciğe benziyor aslında. Bir öğrenci derslerden başarılı olmak istiyorsa öne ders çalışmaya başlamaları ve devam etmelidir. İlk adımı atmalı. Hayalini hedef haline getirmeli. Derslerini öğrenci düzenli çalıştığı için o derslerden de başarı gösterecektir. Başarıyı tadan öğrencide artık derse karşı motivasyon oluşmuş olacaktır. Ders çalışmaktan zevk alacaktır. Buda öğrencide ders çalışma isteğinin oluşmasını sağlayacaktır. Zamanla ders çalışma öğrencide alışkanlık haline gelecektir. Böyle öğrenci düzenli ders çalışma alışkanlığı kazanacaktır.
Derslerde başarılı olmanın ilk koşulu hiç kuşkusuz doğru bir düşünsel yapının oluşturulmasında ve harekete geçimlesin de yatmaktadır. A.Maurroıs şu sözüyle aslında bu konuya son noktayı da koyuyor; istemek, istiyorum demek değil, harekete geçmektir.
Ahmet Yıldız
PDR