DUYARLILIK
Hükumet 65 yaş ve üzerindeki vatandaşların hangi şehirde olursa olsun sorunsuz bir şekilde toplu taşım araçlarından yararlanabilmesi için yasal çalışma başlatmış. 12 Temmuz 2013’de mecliste kabul edilen ,2 Ağustos 2013’de resmi gazetede yayınlanan, 4 Mart 2014 tarih ve 28931 sayılı resmi gazetede yayınlanan yönetmelikle yürürlüğe giren 6495 sayılı kanunun 88’ci maddesi gereği 65 yaş ve üzerindekilerin nüfus cüzdanı göstererek bu kanundan yararlanacaklar.
Uygulama Samsun’da başladı, doğal olarak karşıtları ile destekçileri oluştu. Bu uygulamada özel halk otobüs işletmecileri kazançları konusundaki aksaklıkları öne süreceklerdir. Bunun için ihale şartları gözden geçirilerek çözüm üretilebilir. Fakat iktidar sosyal devletin gereğini yapmıştı. Devlet belediye ve işletme sahipleri bir noktada birleşmişken. Konu hizmeti yürütecekler ile hizmetten yararlanacaklar arasında ki ilişkiye kalmıştı.
Çalışma saatleri uzun olan şoförlerin gün boyu araç kullanmaları doğal olarak yorgunluk sonucu strese bağlı gerginlikleri yaşayacaktır bu psikolojik durum ister istemez yolculara yansıyacaktır. 65 yaş üzeri insanlarında psikolojik olarak hassas bir yapıya sahip oldukları için hizmette saygı bekleyecekler , saygı görülmeyen yerlerde tepkiler oluşacaktır, doğal olarak hizmetin başında olanların bu yönde önlem almaları gerekecektir. İşte böylesi bir ana şahit olan üniversite öğrencisinin verdiği tepkiye karşılık bulamayınca hazırlayıp yolladığı şikayet dilekçesinden bir bölüm.
14 Ekim 2015 Çarşamba günü saat 12.15’te Cağaloğlu caddesinden geçmekte olan Seyfi Demirsoy İlk ve Orta Okulu’nun oradaki duraktan Samsun Özel Halk Otobüslerinden 24 numaraya bindim. Yaklaşık 10-15 dakika sonra yaşlı bir teyze inmek için düğmeye bastı. O sırada dikkatimi çeken ‘‘DURACAK’ ikaz lambasının yanmadığı idi. Ancak şoför durakta durdu ve teyze indi. Anladığım kadarıyla ışık ve düğmeler arasındaki bağlantılarda sıkıntı vardı. Atakent durağından sonra Travma tik bir durumu ve yaşı 65’in üstünde bir amca ineceği durağa gelmeden önce ikaz düğmesine bastı ‘‘ DURACAK’ ikaz ışığıda yandı.
Şoför durmadı ve amca bağırmaya başladı. Buraya kadar her şey normal değil mi? Her otobüste oluyor nasılsa böyle şeyler… HAYIR!!! Ben OMÜ’ de Özel Eğitim Bölümü 3. Sınıf öğrencisiyim ve amcanın durumu da benim çok yakından tanık olduğum durumlardan sadece bir tanesi. Şimdi size amcanın durumundan bahsedeyim; amca, yürümekte zorluk çekiyor, bacakları birbirine dolanıyor, otobüste yere düşmemek için büyük bir çaba sarf ediyor. Konuşması ise normal bir konuşma değil.
Söylediği hiçbir kelime anlaşılmadı ama jestlerinden ‘’Dur’’ dediği gayet aşikardı. Amca yalnızdı onu savunacak, onun derdini anlatacak kimse olmadığı gibi bir de şoförün hakaretlerine maruz kaldı. Şoför amcaya ‘‘ düğmeye bas, (ancak amca zaten düğmeye basmıştı) düğmeyi görmüyor musun? Seninle mi uğraşacağım’’ Dedikten sonra ‘’ Lanet ettim şu yaşlılara ‘’ diye bağırıyordu. Her ne kadar amcayı tanımayıp da ‘’Doğru konuş ne biçim konuşuyorsun sen insanlarla. Saygılı ol biraz’’ diye savunsak da şoför hakaret etmekten aşağı kalmadı. Amcanın nasıl küçük düştüğünü siz hesap edin. Okulum Eğitim Fakültesi; otobüsün son durağı… İnmeden önce şoförün yanına gittim ve ‘’ Şikayet hattınızı göremedim sizden alabilir miyim? Sizi şikayet edeceğim ‘‘ dedim .
Ne tuhaftır ki böyle bir hattın olmadığını ama internet sitesinden ulaşabileceğimi söyledi. İnsanlara bu şekilde davranmaması gerektiğini söylesem de ‘‘Git şikayet et hiç sorun değil’’ dedi , Ben ‘‘Sorun zaten sizin insanlığınızın olmaması’’ . Aldığım cevap içler acısıydı: ‘’Ben insan değilim, git şikayet et’’.
Otobüsten indim. Fakat aklıma şu soru takıldı: Canımızı, kendisini insan olarak görmeyen insanlara emanet ederken onları bu göreve getirenler bizim güvenliğimizden sorumlu olan kişiler mi? Ya da kendisini insan olarak görmeyen bu kişileri göreve getiren yöneticiler, bu kişilerin insan olmadığını göremiyor mu? Yoksa denetim mi yok? Peki ya bir soru daha sesimizin duyulması, erken önlem alınabilmesi için mağdur olmamız hatta canımızın yanması ve haberlere mi çıkmamız gerekiyor? Bu şikayeti elimden geldiğince ulaştırabileceği m her yere ulaştıracağım. Gerekenin yapılmasını bir vatandaş olarak sizden rica ediyorum. Lütfen… Otobüsün plakası: 55…..
Dilekçeye geri dönüldü tabiki, Samulaş, Özel halk otobüsleri bizim dışımızda dedi, Büyük Şehir Belediye zabıtası da iletişime gececeğiz dedi. Bu kadar ilgi sonunda sorun hal oldu. Şoför otobüse binene çikolata ikram ediyor .