Bugün Türkiye'nin turizm bölgelerinde satışa sunulan nazar boncuğu figürlü objelerin yüzde 80-90'ı yurt dışında üretiliyor'' dedi.
İzmir Ticaret Odası (İZTO) Yönetim Kurulu Üyesi Necmi Çalışkan, AA muhabirine, nazar boncuğunun Türk kültürünün önemli bir parçası olduğunu söyledi.
KEM GÖZLERE KARŞI
Yurt dışına hediyelik eşya ihracatı yapan bir firmanın yönetim kurulu başkanı da olan Çalışkan, ''kem gözlere karşı'' koruyucu olduğu inanışı nedeniyle nazar boncuklarının bebek kundağından başlayarak çeşitli nedenlerle yaşam boyunca kullanıldığına işaret etti.Nazar boncuğunun doğduğu yerin İzmir olduğunu ve bugün Kemalpaşa ve Menderes ilçelerindeki ocaklarda, gerçek cam nazar boncuğu üretiminin sürdürüldüğünü ifade eden Çalışkan, bunun yanında modern işletmelerce de Türk kültürüyle özdeşleşmiş olması nedeniyle nazar boncuğu figürlü çeşitli hediyelik eşyaların yurt dışına ihracatının yapıldığını belirtti.Nazar boncuğu figürü kullanılarak ürettikleri hediyelik eşyaları Hindistan'dan Norveç'e, Venezuela'ya kadar 35 ülkeye ihraç ettiklerini dile getiren Çalışkan, en önemli sorunun ise nazar boncuğunu ve bu figürünü, Türkiye olarak kendi kendilerine yaptıkları hata sonucu taklit eden Çinli imalatçılar olduğunu ifade etti.Çalışkan, İzmir'in logosunun da kullanılan, dolayısıyla kenti, hatta ülkeyi tanıtan, sembolize eden nazar boncuğu figürünün, son yıllarda Çinliler tarafından sıkça kullanılmasından yakınarak, şunları kaydetti:''Bazı uyanık iş adamları nazar boncuğu figürünü Çinlilerin üretmesini sağladılar. Bugün Türkiye'nin turizm bölgelerinde satışa sunulan nazar boncuğu figürlü objelerin yüzde 80-90'ı yurt dışında üretiliyor. Çin'de her şey çok ucuz. Türkiye'de ise enerji, iş gücü pahalı. Maliyetleri karşılaştırdığımızda hiçbir sektörümüz Çinliler ile mücadele edemez.Her şeyden önce dünyada Türkiye ile ilgili 3 üç kavram akla geliyor. Bunlar, nazar boncuğu, Türk hamamı ve Türk lokumu. Bu ürünlere sahip çıkmamız gerekiyor.''