Kriz nedeniyle tüketici talebinde büyük bir daralmanın yaşandığı 6 aylık dönemde elektronik eşyada ve bilgisayarda yapılan vergi indirimlerinin etkisiyle canlanan sanal alışveriş, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4'lük bir artışla 4 milyar 53 milyon TL işlem hacmine ulaşmayı başardı. TOBB'un önderliğinde başlatılan "Kriz varsa çare de var" kampanyasıyla iç talebin canlandırılmaya çalışıldığı bir dönemde, elektronik eşya ve bilgisayardaki vergi indirimleri, evine kapanan tüketicinin sanal alışverişe ilgisini arttırdı. Böylece son birkaç yıllık dönemde işlem sayısı ve hacminde rekor büyüme yaşayan sanal ticaret, krizin iç talebi vurduğu 2009 yılının ilk yarısında küçülmek yerine, yüzde 4 büyümeyi başardı.
NİSANDA TALEP ARTTI
Vergi indirimlerinin etkisiyle özellikle 2009 yılı nisan ayında tüketici siparişlerinde ciddi anlamda artış yaşandı. Bu dönemde sanal alışveriş, krize karşın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9.7 artarak 737 milyon TL'ye ulaştı. Vergi indirimlerinin etkisiyle ilk günlere yığılan siparişler, Mayıs ayında duraklayınca, işlem hacmi geçen yıla göre 15.5 oranında düşerek 599.2 milyon TL oldu. Haziran ayında indirim için son fırsat olduğunu düşünen tüketici, paketten yararlanacağı son 15 günlük dönemde özellikle bilgisayarda talep patlamasına neden oldu. Dolayısıyla Haziran'da işlem hacmi geçen yıla göre 13.14 artarak 800 milyon TL'ye ulaştı.
KRİZE RAĞMEN SANAL ALIŞVERİŞ YÜZDE 4 ARTTI
BKM verilerine göre yerli kartların yurtiçi ve yurtdışı kullanımıyla gerçekleşen sanal ticaret işlem hacmi, 2009'un ilk yarısında geçen yıla göre yüzde 4'lük bir artışla 4 milyar 53 milyon TL'ye ulaştı. 2008 yılının aynı döneminde 3 milyar 890 milyon TL'lik sanal alışveriş gerçekleşmişti. 2009'un altı aylık döneminde yerli kartların yurt içinden ve dışından sanal ortamda gerçekleştirdiği işlem sayısı ise 31 milyona ulaştı. Geçen yıl aynı dönemde tüketici, sanal ortamda 30 milyon işlem gerçekleştirmişti.
ALIŞVERİŞ YÜZDE 10.5 ARTTI
Yılın ilk yarısında tüketici mektup, telefon ve internet üzerinden yapılan siparişlerle toplam 8 milyar 595 milyon TL'lik işlem hacmi yarattı. Geçen yılın aynı dönemine göre artış yüzde 10.5 oldu. 2008 yılının 6 ayında tüketici mektup, telefon ve internet üzerinden yaptığı alışverişte 7 milyar 772 milyon TL'lik alışveriş gerçekleştirmişti. İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde yüzde 86 oranında kredi kartı kullanılırken, internet veya telefonla alışveriş yapanların alışveriş yapanlara oranı yüzde 13'te kaldı.
SANAL MAĞAZA SAYISI 20 BİNE DAYANDI
Sanal mağaza sayısında yılın 6 aylık döneminde geçen yıla göre yüzde 11.1'lik bir artış yaşandı. BKM verilerine göre sanal dünyada, 2008 sonunda 17 bin 891 olan sanal mağaza sayısı, Haziran ayı itibariyle 19 bin 880'e yükseldi. Sanal mağazaların sektörlerine göre dağılımına bakıldığında, sanal mağazaların 3 bin 761'inin doğrudan pazarlama, 3 bin 257'sinin elektrik, elektronik bilgisayar, 3 bin 292'sinin ise hizmet sektöründe yoğunlaştığı görüldü.