Bakara suresi 155.ayette Yüce Allah, kullarının imtihan alanlarını bildirmiş, sabredenleri müjdelemiştir. Mallardan, canlardan, mahsullerden yana eksiltme; imtihan başlıklarındandır. Bunlar dünya nimetleridir ki, varlığı sevindirir, elden çıkması da üzer hattâ canın yanmasına neden olur.
Dünya hayatının oyun ve eğlenceden ibaret olduğunu hatırlatan yüce Allah, kullarının sürekli teyakkuz halinde olmasını istemiştir. Malların, mahsüllerin, altın ve gümüşlerin insanlara süslü gösterildiğini de hatırlatan Rabbımız, daha hayırlı olanın ahiret hayatı olduğunu da önemle belirtmiştir. Hümeze suresinde insanın dünyalıklara karşı meylini bildiren Yüce Yaratıcımız,bu dünyalıklara güvenilmemesini de hatırlamıştır.
Allah katında değer ve değerli olan "Takva" sahibi olmaktır. Yani, her şeye ibretle ve hikmetle bakmak, her şeyde Yaratıcının izlerini görmek, her nefesi Allah için alıp-vermektir. Mü'min için asl olan Rabbının rızasını kazanmaktır. Fecr suresinde belirtildiği gibi, "Girin Cennetlik kullarımla birlikte Cennetime" denen kullardan olabilmektir.
Mü'min için sıkıntı ve dolayısıyla keder; nimettir ve rahmettir. Zira; sıkıntı Yaratanı hatırlatır, acziyeti gösterir, sabrı öğretir, şükrü gösterir. Hangi tür sıkıntı olursa olsun, her biri mü'mini Rabbına yaklaştırır, herbiri Allah'ın kudretini hatırlatır.
Dünyanın güzellikleri kişiyi Rabbına ulaştırırsa nimettir ama aynı güzellikler kişinin hayatında ilahlaşınca külfet olur. Öyleyse; kişi için esas olan konumunu ve kodlarını Rabbına göre şekillendirmesidir. Hâl böyle olunca, her şey rahmet vesilesidir.
Peygamberler Allah'ın sevgili kulları olmasına rağmen en büyük sıkıntılarla onlar karşılaşmıştır. Her sıkıntıyı da; Rablarıyla olan güzel ilişkinin vesilesi olarak tarif etmişlerdir.
Sıkıntılar; inkârcı için ceza, günahkâr için uyarı, mü'min için keffaret, müttaki için şefaattir. Her hâlükârda belâ, müsibet ve sıkıntılar; nimet ve rahmettir. Mü'min için sıkıntılar şükür vesilesidir.
Günümüzün güncel sıkıntısı KORONAVİRÜS mikrobuna da böyle bakmalıyız. Konunun teknik yanı bir tarafta, mutlaka himketlerini ibretle okumak gerekir. Alim yorumuyla getirilen izahların yanında, mutlaka arif bakışıyla da bir değerlendirme yapmak gerekir.
Koronavirüs; bazı milletler için acizliklerinin afişe edilmesi, bazı milletler için elleriyle yaptıkları veya yapmadıklarının sonucudur, bazı milletler için uyarıdır, bazı milletler için nimettir/lütuftur. Söz konusu virüs; insanlara hakikati hatırlatmışsa, temizliği öğretmişse, Yaratıcıyı tanıtmışsa, acizliği göstermişse, kudret sahibini ilân etmişse; bu virüs rahmettir, nimettir ve lütuftur.
Koronavirüs'ün ortaya çıkardığı maddi tahribat dikkate alındığında ezici ve yıkıcı bir deprem olarak değerlendirilebilir. Ama, aynı virüsün dünya kudretlilerinin acizliğini ortaya koyması bakımından bakıldığında çok faydalı sonuçlara vesile olmuş bir mikrop olarak da görülebilir. Ezilen, çiğnenen, zulüm gören mazlum ve masumların bu mikroptan memnun kaldıklarını da söyleyebiliniz. Zira, bu nedenle âsi ve zalimlerin zulmü azalmıştır. Hatta, bir başka bakış açısıyla KORONAVİRÜS için; mazlum ve masumların duası da diyebiliriz.
Belâ, musibet, sıkıntı ve kederler; Mü'min için rahmet, insanlık için lütuf ve nimettir. Koronavirüs mikrobuna da bu zaviyeden bakıyor, hikmetini bu cihetten okumaya çalışıyoruz.