Okul bitişinde mezuniyet törenleri yapmak geleneksel hale geldi günümüzde. Geçmişlerde üniversite bitirenler için yapılan bu törenler artık lise ve ortaokul mezuniyetlerinde de yapılır hâle gelmiştir. Tarafları olanlar mutlu ve memnun olurken, farklı kültürün geleneğidir diyerek mesafeli duranlar da vardır bu törenlere. Mezuniyet; eğitimde bir eşik atlamaktır. Bu eşik başarılı olarak atlanıyorsa, bir törenle taçlandırılması doğal, hatta gereklidir. Medrese eğitiminde de icazet kültürü ve geleneği vardır. Eğitimde bir eşiği atlayanlara program yapılır ve icazet belgesi verilir. Hatta, Kur'an-ı Kerim okumayı öğrenip, bir defa hoca huzurunda hatmedenlere, Hatim programları yapılırdı geçmişte. Öğrenmede eşik atlarken program ve tören yapmak geleneksel kültürümüzde de vardır.
Üniversitelerde yapılan ve son yıllarda lise ve ortaokullarda da yaygınlaşan mezuniyet törenlerine itirazlar daha çok usül ve muhtevası nedeniyledir. Kep fırlatma ve cübbe giyme ile sembolleşen mezuniyet törenlerinin bu iki unsuruna Hıristiyan kültürünün ürünü olduğu gerekçesiyle itirazlar yapılmaktadır. Büyük bir medeniyetin mirasçısı, kutlu değerlerin sahibi ve ilahi mesajın muhatabı olan müslümanların geleneklerini, değerlerine göre oluşturmaları gereklilik arz eder. Mezuniyet törenleri yapmaya itiraz yerine, törenin geleneğini değerlere göre şekillendirmek en doğru olanıdır.
Oğlumuz Yusuf Kesmen'in mezuniyet törenine katıldık öğrencisi olduğu Osmangazi İmam-Hatip Ortaokulunda. Okulun ilk mezunlarının verildiği bu sene, mezuniyet töreni diye bir geleneğin oluşturulmasını takdirle karşıladık biz veliler olarak. Belki itiraz edenler de olmuştur farklı mülahazalarla. Muhtevasının ve usulünün, adet olan geleneğin dışında olmasını bekleyenler de olmuştur.
İmam-hatip okulları bu milletin bir gerçeğidir. Geleneğemizde de mezuniyet programları vardır. Söz konusu bu okullarda da mezuniyet programlarının yapılması desteklenmeli ve alkışlanmalıdır. Ancak, bu okullardaki mezuniyet törenlerinin formatı geleneğin fotokopisi olmamalı, kendine özgü bir gelenek oluşturulmalıdır. İmam-Hatip okullarının toplumsal karşılığı ve müfredat muhtevası da dikkate alınarak, Milli Eğitim yetkilileri tarafından kurumsal olarak, ana hatları belli bir mezuniyet program formatı oluşturulmalı, her okul kendi becerisine göre programın içini doldurmalıdır. Özellikle meslek dersleri öğretmenleri bu programların komitesi içinde gönüllü olarak yer almalı, programın rengini ve genini belirlemede etkili olmalıdırlar.
Osmangazi İmam-Hatip Ortaokulunun yaptığı mezuniyet programını önemsiyorum. Emeği geçenleri kutluyorum. Katılımın memnuniyet verici olduğunu düşünüyorum. Bu geleneğin oturacağı, değerlerin ön plana çıkacağı programlara dönüşeceği kanaatini taşıyorum. Okul idaresini ve okul aile birliğini, öğretmen ve öğrenciler ile emeği geçenleri alkışlıyorum. Programda konuşma yapan okul müdürü Recai Oruç, şb müdürleri Hasan Öztürk ve Orhan Demircioğlu, aile birliği başkanı Adem Güney ve İlkadım Belediye Başkan Yardımcısı Yahya Çıngıl'ın önemle altını çizdikleri İmam-Hatip ruhunun önemli olduğunu düşünüyor, mezun olan çocuklarımızın bu ruhun kodlarına sahip olduklarını görmekten de İlahiyatçı bir veli olarak memnuniyet duyuyorum.