Türkiye eğitimde en verimsiz ve etkisiz ülke olarak listede yer aldı. Aynı zamanda Türkiye'nin eğitimde verimliliği arttırması ve etkili bir sistem uygulanabilmesi için öğretmen maaşlarını yüzde 129 oranında arttırması ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısını düşürmesi gerekiyor.
30 OECD ülkesinin eğitim sisteminin verimliliği ile ilgili yapılan uluslararası araştırmaya göre, Finlandiya en verimli ülke olarak birinci sırada yer aldı. Türkiye ise son sıralarda kaldı. Türkiye öğretmen maaşlarını arttırırsa Finlandiya'nın PISA sonuçlarına ulaşabileceği sonucuna varıldı.
2013 PISA sonuçlarından yola çıkarak GEMS Education Solutions adına yapılan 'Verimlilik Endeksi - Hangi eğitim sistemi paranın karşılığını en iyi veriyor' araştırması, eğitim bütçelerinin her ülkede ne derece verimli kullanıldığını inceledi. Endekse göre, Finlandiya, OECD içinde eğitim alanında en verimli ülke olarak birinci sırada yer aldı. Öğretmen maaşları veya sınıf mevcuduyla PISA sonuçları arasındaki kanıtlanmış ilişkiyi hesaplayan modeline göre, Türkiye öğretmen maaşlarını önemli ölçüde arttırması koşuluyla Finlandiya'nın PISA sonuçlarına ulaşabilecek. Bunun için öğretmen maaşlarının yüzde 129 oranında arttırılması gerekiyor. Bu da ortalama maaşın 17 bin 180 dolardan 39 bin 380 dolara yükselmesi anlamına geliyor. Ayrıca, öğrenci ve öğretmen oranlarının değişerek öğretmen başına 16.4 öğrenciden 1.4 öğrenciye inmesi lazım.
Ülkelerin verimlilik sınıflaması
Rapor, öğretmen maaşlarında ve öğrenci/öğretmen oranlarında yapılacak değişikliklerin verimliliği arttırabileceği sonucuna varıyor. Çünkü, eğitim sisteminde kullanılan, eğitim malzemesinden altyapıya kadar 63 farklı girdiden sadece bu ikisi öğrencilerin PISA sonuçları üzerinde istatistik anlamda önemli etkiye sahip oluyor.
Seçkin Performans: Finlandiya, Japonya ve Kore hem verimlilik, hem de kalite alanlarında yüksek puanlar elde ediyor.
Etkin ve Verimli: Avustralya, Çek Cumhuriyeti, Yeni Zelanda ve Slovenya verimlilik ve yüksek PISA sonuçları alanında nispeten yüksek dereceler elde ediyor.
Verimliden çok Etkin (Fazla harcama, çok yüksek maaşlar veya şişkin-çok fazla öğretmen): Avusturya, Belçika, Danimarka, Almanya, İrlanda, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsviçre. Bu ülkeler verimlilikten çok, kalite açısından başarılı görünüyor. Bunun olası bir nedeni de sistemlerinin PISA sıralamalarına yansımayan başka sonuçlar yaratması ya da sistemleri eğitimde yüksek sonuçlar elde etmek için gerekli eşiğin çok üzerinde kaynaklara sahip olması.
Etkinden çok Verimli (Düşük harcama veya düşük performans): Fransa, Macaristan, İzlanda, İsrail, Norveç, İsveç, Birleşik Krallık ve ABD. Bu ülkeler eğitim açısından verimli olmaktan çok, etkin görünüyor. Bunun bir nedeni, düşük maaşların çok nitelikli öğretmen istihdamını etkilemesi gibi, kaliteyi geliştirmelerini engelleyen kaynak kısıtlamaları olabilir. Bir başka neden de, şimdiye kadar kapsamlı kaynak harcaması yapıldıysa, eğitim sisteminin kusurlu olması, ilave kaynaktan çok politika değişiklerinin eğitim sonuçlarını değiştireceği şeklinde açıklanabilir.
Verimsiz ve Etkisiz: Brezilya, Şili, Yunanistan, Endonezya, Türkiye. Bu sistemler verimsiz oldukları gibi, verimli öğrenci sonuçları yaratmakta da başarısız.
Türkiye, Almanya ve İsviçre'nin önünde
Türkiye'nin, eğitim sistemlerinin verimliliği konusunda yapilan uluslararası yeni bir karşılaştırmada 30 OECD ülkesi arasında alt siralarda yer almasına rağmen, Portekiz,Danimarka, Almanya ve İsviçre gibi Batı Avrupa ülkeleri ile, Yunanistan, İspanya ve İtalya gibi Güney Avrupa ülkelerinden daha verimli olduğu belirlendi. GEMS Education Solutions adına gerçekleştirilen Verimlilik Endeksi - hangi eğitim sistemi paranın karşılığını en iyi veriyor araştırması, eğitim bütçelerinin her ülkede ne derece verimli tahsis edildiğini inceleyen ilk kapsamlı uluslararası inceleme olarak gösteriliyor. Hürriyet