Samsun Toplu Servis Taşıyıcılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı Hüseyin Binay, "Samsun'daki okul önleri tam bir ticarethaneye dönüştü. Durum böyle olunca da öğrencilerimizin can güvenliği tehlikeye giriyor. Biz servislerimizin okulun bahçesine girmesini istiyoruz" dedi
Geçtiğimiz günlerde genel kurulu gerçekleştirilen Samsun Toplu Servis Taşıyıcılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği'ne başkan seçilen Hüseyin Binay, ikinci Başkan İsmail Gümüş, Muhasip Üye Cezmi Genez, Genel Sekreter Tevfik Usta ve yönetim kurulu üyelerinden Nuri Demiroğlu Pazar Sohbeti bölümümüzün bu haftaki konuğu oldu. Dernek üyeleri ile yaptığımız sohbette şehirdeki park sorununa dikkat çekildi. Dernek Başkanı Hüseyin Binay, "Samsun'daki okul önleri resmen bir ticarethaneye dönmüş. Parklar özelleşmiş. Bizim istediğimiz bu okul önlerinde park sorunundan dolayı araçlarımızında okullara girmesidir. Bununla ilgili çalışmalarımızda olacak. Okul önlerindeki park sorunu için gerekli belediye ile görüşeceğiz. Okul önlerinde öğrencilerin servise daha emniyetli şekilde inip binmesi için çabalıyoruz. Biz araçlarımızın okul içerisine girip öğrencileri bu şekilde indirip bindirmesini istiyoruz" diye konuştu.
DENGE: Öncelikle kendinizi tanıtıp daha sonra yapmayı planladığınız projelerden bahseder misiniz?
Hüseyin BİNAY: 1968 Samsun doğumluyum. Babamın 6 çocuğundan biriyim. Küçük yaştan beri taşımacılık faaliyetinin içindeyim. Çünkü babam da bu meslekten emekli oldu. 18 yıl Kavak Şoförler Odası'nda yönetim kurulu üyeliği yaptım. 21 yıldan beri servis sektörünün içerisindeyim. 9 yıl önce derneğimizi kurduk. 4 tane başkan geldi geçti bu dernekte benden önce. Bu derneğe fazla bir yatırım olmadığı için sorunlarımızı anlattık ama arkadaşlarımız uğraşmak istemediler ya da derneğimizin fazla bir yatırımı olmadığı için sorunlarımızla başa çıkamadılar. Bende bunun için adaylığımı açıkladım. Bu süreçte yapacağımız 6-7 tane çok önemli madde var. Şoför arkadaşlarımızın en büyük sorunu korsan araçlar. C plakası olmadan şoför arkadaşlarımızın haklarına teşebbüs eden hırsızlar. Bu arkadaşlarla mücadelemiz sonsuz olacak. Diyaliz merkezlerinde çalışan, fizik tedavi ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan araçlar C plakalı araçlarla hizmet veriyorlar. Kirazlık Sanayisi'nde fatura servisi yapan araçlarımız var yine özel plakalarla. Atakum tarafında da okul taşımacılığı yapanlar var. Yani C plakası olmayıp öğrenci servisi yapan bizim tespitlerimize göre 96 tane araç var. Bu sayı dada da artarak 135-140 civarında olabilir.
DENGE: Şehirdeki korsan araçlarla ilk önce ilgilenmesi gereken kurum hangisidir?
KORSAN ARAÇLARIN PEŞİNİ BIRAKMAYACAĞIZ
BİNAY: Biz tespit ettiğimiz korsan araçları Belediye ve Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü'ne bildireceğiz. Onlarda bize diyorki nereye servis yaptığını hangi saatte nereden geçtiğini bize bildirirseniz üzerimize düşen görevi yapacağız. Trafikten memurlar bu kişileri buluyor. Fakat bu kişiler belli bir süre sonra tekrar çıkıyor. Biz bu durumun devamlı takipçisi olacağız yönetimde olduğumuz sürece. Arkadaşlarımıza bu konuda söz verdik.
DENGE: Yapacağınız çalışmalarla şehirdeki korsan araçların kökünü kurutabileceğinizi düşünüyor musunuz?
BİNAY: Evet bu araçların kökünü kurutacağız. Bunu asgariye indirmek değil kökünü kurutmak için uğraşacağız. Biz vergimizi veriyoruz. Hem belediyeye hem valiliğe hemde trafiğe. 12 çeşit vergi veriyoruz. Hayat sigortası da, belediyeye uygunluk sigortası da bunun içerisinde bulunuyor. Bu yüzden bu bizim hakkımız, hakkımız olduğu içinde korsan plaka diye tabir ettiğimiz emek hırsızlarıyla mücadelemiz sonsuz olacak. 3 ay 5 ay bir süre söyleyemem. Gördüğümüz zaman bildireceğiz. İsterse kardeşimiz olsun. Yönetim kurulundan birisi de olsa sonuç kaçınılmazdır. Yani bu mücadelemiz sonsuz olacaktır. İlk hedefimiz budur.
DENGE: Geçtiğimiz günlerde Samsun Toplu Servis Taşıyıcılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği'nin genel kurulu gerçekleştirildi ve başkan seçildiniz. Genel kurulun öncesini ve sonrasını değerlendirir misiniz?
BİNAY: Buraya artık el atmanın zamanı geldi. Sesimizi duyurmanın zamanı geldiği için arkadaşlarımızla bir araya geldik. Buradaki 985 üyeden çalışır vaziyette 750 aracımız var. Bu 750 araçtan 500'üne yakını bu sorunlardan yakınıyor. Hatta 750'si de dertli desek yeri var. Bizde bu sorunları bildiğimiz için bu işe talip olduk. Söz verdiğimiz gibi seçimde arkadaşlarımıza fazla vaatte bulunmadık. Bulunduklarımızın arasında da 6 tane maddemiz vardı. Bu 6 maddeninde üstüne gideceğiz. 2. sırada yine derneğimizin yaptırımı yok. Ne yapabiliriz bu konu hakkında diye düşündük. En uygun olanı kooperatifleşme. Bir çatı altında buluşacağız. Çünkü kooperatifler Ticaret ve Sanayi Bakanlığı'na bağlı olduğu için kooperatiflerin yaptırımı daha fazla. Bu çalışmanın içerisindeyiz. Son noktaya geldik. 2 ay gibi bir sürede kooperatife üye kaydına başlayacağız. Bunun sözünü 14 gün önce verdik. Bugün seçimin 4. gününde kooperatifin yüzde 99'unu tamamladık. Üyelerimize de bunu en kısa zamanda toplantı yaparak müjdeleyeceğiz. Yönetimdeki arkadaşlarımız ile gece gündüz çalışarak kooperatifin isim hakkını aldık.
DENGE: Şu an kaç tane üyeniz var?
BİNAY: Şu anda derneğimize kayıtlı 1189 üyemiz var. Bu 1189 üyemiz arasında 985 plakalı üye var. Araçlar satılmış, vefat etmiş üyelerimiz var. Bunlar hala kayıtlı olarak duruyor. Bunlar içinde yakın zamanda bir çalışma yapacağız. Burdaki sayıyı 985 plaka 985 kişiye eşitleyeceğiz. Samsun'da 56 tane servis taşıma şirketi var. Çalışır vaziyette olan şirket sayısı ise 49 tane. Bu şirketlerin üzerinde 4-5 tane aracımız vardır. 2 tane büyük şirket varki üzerine 55 tane araba var. Bu arkadaşlarımızıda isterlerse üye yapacağız. Madde değişimine giderek üye sayımızı bakanın emriyle donduracağız. Bu sayede plakalarımız değerlenmiş olacak. Burada kooperatif sayısını dondurduğumuz zaman yine değerlenecek. Bir arkadaşımız ekmek parası için bir araç aldığı zaman buradan kooperatifteki eski üyemiz oradaki listesini verecek ve yeni gelen arkadaşa devredecek. Yeni üye alacağız yani buradaki üye sayımız sınırlı olacak. Şu anda 7 arkadaşımızla kooperatifimizi kurduk. İsim hakkımızı aldık 2 değişiklik için dosyamız Ticaret ve Sanayi Bakanlığı'na gitti. Bu dosyaları aldıktan kısa bir süre sonra basın ve medya yoluyla üyelerimize bildireceğiz.
DENGE: Bu kooperatifin işlevi ne olacak?
BİNAY: Kooperatif okul ihalelerine personel daireleri ihalelerine girecek, sıkıntı yaşayan arkadaşlarımıza destek verecek. 350 maddeli 106 tüzüklü bir kooperatif amaçlıyoruz. Üyelerimiz için kredi alma imkanı, yıkama-yağlama akabinde benzinliğe varana kadar hizmetlerimiz büyüyecek. Bu proje plaka sayısı ile üye sayısı eşitlendiğinde hayata geçecek. Üyelerimiz bankadan kooperatif adına kredi alabilecekler. Kooperatif adına derken şöyle. Biz bankaya kooperatif üyesidir yazısı vereceğiz. Bankalarla kooperatif olarak anlaşacağız, üyelerimize duyuracağız. Bunun akabinde lastik araba parçası bütün malzemeleri anlaşıp ucuza mal etmekte var düşüncelerimizin arasında. Araç trafik sigortaları zorunlu olarak yapılıyor. Herhangi bir sigorta şirketiyle anlaşacağız. Benzinlikle anlaşıp yüzde 9 civarında indirim yapmaya çalışacağız. 3 ayrı benzinlikten şehir merkezinde Atakum'da ve Belediyeevlerindeki benzinliklerle anlaşıp indirim alacağız. Yani yüzde 9 indirim yapacaklar yüzde 2'sini kooperatifimize verecekler. Büyük şirketlerde olduğunu gibi promosyonlu indirim uygulamasına geçeceğiz. Bu sayede hem üyelerimize hem de kooperatifimize bir katkı sağlayacağız.
OKULLARDA HAKSIZ REKABET MEYDANA GELDİ
Bu dönemde yine bizim en büyük sıkıntımız servis taşımacıları. Bilhassa personelden ziyade okul ihaleleri. Bu sadece Samsun'da oluyor. İl Eğitim Müdürümüz İzmir Fen Lisesi'nden geldi, İzmir'de bunu uygulamaya başlattı. Fakat başarılı olmadı. Bunu İzmir'de de araştırma yaptık. Burada göreve başladı 2010 yılında buradaki okulları haksız rekabete uğrattı. Şu anda okullardaki fiyatlar 35-55-60 TL. Bu civarda öğrenci taşınıyor. 80 TL'ye gidilen okulda var 45 TL'ye gidilen okulda var.
ÇOCUKLARIMIZA KALİTELİ HİZMET VERİLSİN
Biz diyoruz ki okul taşımasında ücretleri ihale yaptığı kurum ödüyor. Fakat ihale kapsamında bizim taşıma ücretlerimizi okul aile birliği yapıyor ve biz ücretimizi velilerden alıyoruz. Yanlışlık burada. Milli Eğitim Bakanlığı'ndaki yetkililerden istediğimiz bu yanlışlıkların önüne geçilmesi. Arkadaşlarımızla konuştuk diyoruz ki herkes yapmış olduğu işine sahip çıksın. Velilerle muhattap olsun, çocuklarımıza kaliteli hizmet versin. 700 aracın yüzde 90'ı son model araçlar. Yüzde 10'u belki 2 yaşın üstündedir.
DENGE: Samsun'daki servis araçlarının trafikteki sorunlarını nasıl halledeceksiniz? Bununla ilgili çalışmalarınız olacak mı?
BİNAY: Samsun'daki okul önleri resmen bir ticarethaneye dönmüş. Parklar özelleşmiş. Bizim istediğimiz bu okul önlerinde park sorunu için araçlarımızında okullara girmesidir. Bununla ilgili çalışmalarımızda olacak. Okul önlerindeki park sorunu için gerekli belediye ile görüşeceğiz. Okul önlerinde öğrencilerin servise daha emniyetli şekilde inip binmesi için çabalıyoruz. Biz araçlarımızın okul içerisine girip öğrencileri bu şekilde indirip bindirmesini istiyoruz.
DENGE: Özellikle Lise Caddesi üzerinde trafik çok yoğun oluyor. Burada öğrenciler servise inip binerken çeşitli tehlikeler atlatıyor. Bunun önüne geçmek için herhangi bir çalışmanız var mı?
BİNAY: Bu servislerin içerisinde anaokulu öğrencisi de var. Yani bizim istediğimiz bu çocuklara zarar vermeden okulun içerisinde indirip bindirmektir. 23 Nisan İlköğretim Okulu'nun önüne gittim. Oradan bırakın aracı yaya dahi geçemiyor. Acil bir durum olsa ambulans bile geçemeyecek durumda. Bunun için biz yetkililerden özellikle de Milli Eğitim Bakanlığı'ndan anlayış bekliyoruz.
ÖĞRENCİNİN KILINA ZARAR GELSE SERVİS ŞOFÖRÜ SORUMLUDUR
Samsun'da uygulanan yanlışlık şurada okul park yerleri ticarethaneye dönmüş. Okul bahçeleri ticarethaneye dönmüş. Servis araçları okula rahatlıkla girip çıkacak, öğrencileri indirip bindirecek. Çocukları okuluna teslim etmek şoförlerimizin görevi. Çocuğun saçının teline bile zarar gelse ailesi direk servis şoförüyle muhattaptır. Bunun için yetkililerden bu konuda anlayış bekliyoruz.