Sınıfta sunulan konu öğrenciye ilginç geliyor ve öğretmende ilgi çekici biçimde işliyorsa, öğrenilen bilgilerin devamlı anımsatılacağı zannedilir. Oysa öğrenilenlerin büyük bir kısmı çok kısa sürede unutulur. Bilgiyi saklamanın ve ileride anımsamanın en etkili yolu not alma ve daha sonra bu bilgileri tekrarlamadır. Bir çok öğrenci derste etkili bir biçimde nasıl not alacağını bilmez. Öğretmenin anlattığı her şeyi onun cümleleri ile yazmaya çalışır. Oysa bir öğretmen dakikada yaklaşık 125 sözcük kullanarak konuşur. Öğrenci kısaltarak yazmaya kalksa bile her söyleneni kaydetmesi olanaksızdır. Sonuçta öğrenci dersi dinleyemez ve elinde uzun, anlaşılmaz b,ir metin kalır.
Not alma, özelliklen derslerde ders kitabında bulunamayan açıklamaların, düşüncelerin, okunan kitap yada yazıların, dinlenilenlerin, gözlenenlerin veya düşünülenlerin ana noktalarının saptanarak, kısaca kaydedilmesidir.
NOT TUTMADA KULLANILAN YÖNTEMLER:
1. mümkün olduğu kadar çok yazmak: bu not alma etkinliğinde öğrenci öğretmenin ağzından çıkan her şeyi yazma içerisindedir. Derse aktif olarak katılmaz. Aldığı notları eve gidince, dersi anlamadığı için anlamayacaktır. Eğitim uzmanları tarafından önerilmeyen bir yöntemdir.
2. özet cümle notları: öğretmenin anlattığı konunun en can alıcı noktalarının öğretmenin ağzından çıktığı gibi yazılmasıdır. Mümkün olduğa kadar çok yazmaktan daha iyi bir yöntemdir.
3. not tutmamak: burada öğrenci öğretmenin anlattıklarını hiç birinin notunu tutmaz. Bu da öğrencinin derse aktif olarak katılma ihtimalini azaltır. Dersi evde tekrar etmeye çalışır. Ancak kitap daha anlaşılmaz olduğu ,için ve elinde not almadığından öğrenme gerçekleşmez.
4. anahtar cümleler ile not tutma: mümkün olan en kısa şekilde en ilgili anlamı veren, notları tutan, test edildiğinde en çabuk anımsamayı sağlayan sözcükler olarak tanımlana bilir. En iyi not alma yöntemidir.
Farklı farklı not tutma yöntemleri vardır. Bunlar aşağıda en verimlisinden en az verimliye doğru sıralanmıştır.
öğrencinin kendisinin tuttuğu anahtar sözcük notları.
öğretmen tarafından verilen anahtar sözcük notları,
öğrencinin kendisinin tuttuğu özet cümle notları,
öğretmen tarafından verilen özet cümle notları,
öğrencinin kendisinin tuttuğu komplo ders notları,
öğretmen tarafından verilen komplo ders notları,
not tutmamak.
NOT ALMANIN FAYDALARI:
Öğrenciyi Ders Sırasında Edilgen Durumdan Etkin Duruma Geçirir: en etkili öğrenme öğrenci derse katıldığı zaman gerçekleşir. Öğrenciyi konuya yoğunlaşmaya, dikkatle dinleyerek ana noktaları anlamaya ve belirlemeye zorlar. Böylece öğrenci anlatılanların ana ve yan düşüncelerini yakalamak için dikkatle dinler. İyi not alma iyi dinleme becerisi gerektirir.
Öğrenilenlerin kalıcılığının sağlanması için şart olan tekrar gerçekleşir: Not tutan öğrenci, notlarını not tuttuğu günün akşamı veya bir sonraki dersten önce yeniden gözden geçirilerek gerekli düzeltmeleri yaparken konuyu tekrarlamış olur. Tekrar unutmayı azaltır ve öğrenilenlerin kalıcılığını sağlar.
zaman ve enerjiden ekonomi sağlar: konuyu hatırlamak için ders kitabı yerine tuttuğunuz notlara bakmanız yeterli olacaktır.
sınavdan önce kaygıyı azaltır: ders sırasında tuttuğunuz notlarınız size sınavda çıkabilecek sorular hakkında bilgi verecektir. Sınava hazırlıklı olduğunuz hissi verecektir. Böylece sınav kaygınız azalacaktır.
ödev ve raporların kolaylıkla hazırlanmasını sağlar
değerlendirme ve eleştirme yeteneği geliştirir: not almayı alışkanlık haline getiren kişide değerlendirme ve eleştirme yeteneği gelişir. Sonuçta düşünen, eleştiren kişilik özelliği oluşur.