Saklı tarih ortaya çıktı

Karayolları 7. Bölge Müdürlüğü tarafından Kurt Köprüsü'nde yapılan restorasyon çalışmaları sırasında bulunan, 13-14. yüzyıllarda yapıldığı tahmin edilen tarihi köprünün Türkiye'deki içinde mihrap bulunan ikinci köprü olduğu ortaya çıktı

Karayolları 7. Bölge Müdürlüğü tarafından Samsun'un Havza ile Vezirköprü ilçelerinin sınırlarını çizen İstavroz Çayı üzerinde bulunan tarihi Kurt Köprüsü'nde restorasyon çalışması başlatıldı. Yapılan incelemeler sırasında 13-14 yüzyıllarda yapıldığı tahmin edilen tarihi köprünün Türkiye'deki içinde mihrap bulunan ikinci köprü olduğu ortaya çıktı

NET BİLGİLER YOK
Samsun'un Vezirköprü ilçesinde yıllardır kimsenin haberdar olmadığı bir saklı tarih ortaya çıkarıldı. Karayolları 7. Bölge Müdürlüğü tarafından yapılan restorasyon ön çalışmaları sırasında Havza ile Vezirköprü ilçelerinin sınırlarını çizen İstavroz Çayı üzerinde bulunan Kurt Köprüsü'nün aslında çok önemli bir tarihi ve mimari özelliğinin de bulunduğu tespit edildi. Yapılan çalışmalarda tarihi köprüde bir de mihrap bulunduğu, köprünün bu özelliğiyle Türkiye'deki ikinci mihraplı köprü olduğu belirlendi. Tarihi Kurt Köprüsü'nün hitabesi bulunmazken köprüyü yapanın adı ve yapım tarihi de bilinmiyor. Ancak köprü yapım üslubu olarak 13. ve 14. yüzyıllarının üslubuyla benzerlik gösterirken, köprünün Binazanslı'lar tarafından yapıldığı Selçuklu'lar tarafından onarıldığı tahmin ediliyor.

RESTORASYON ÖN ÇALIŞMALARI SIRASINDA TESPİT EDİLDİ
Köprüde yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Karayolları 7. Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, "Köprü Havza'nın Kayabaşı Köyü ile Vezirköprü'nün Takkekıran köylerini birbirlerine bağlamaktadır. Köprünün 13.14. yüzyıllarda Selçuklu döneminde yapıldığı ileri sürülmüşse de köprü üzerinde Grekçe yazı ve işaretler Bizanslılar tarafından yaptırılmış olabileceğini ortaya koymaktadır. Büyük olasılıkla Bizans döneminde yaptırılan köprüyü Selçuklular onarmıştır. Köprü 87 metre uzunluğunda olup iki gözlü, düz yola sahip köprüler gurubunda değerlendirilir. Köprünün iki tarafı da doğal kayaçlar üzerine oturtulmuştur. Ortada iki büyük kemer açıklığı 19 metre köprünün esas kütlesini oluşturur. Ayrıca büyük iki kemer arasındaki tempon duvarında sivri bir kemer açıklık mevcut" dedi.

TÜRKİYE'DE İKİNCİ MİHRAPLI KÖPRÜ
Köprüde toplamda beş göz bulunduğunu kaydeden Uraloğlu, "Köprüde yükünü hafifletmek için yapılan kemerde kıbleye uyumlu mihrap bulunmaktadır. Türkiye'de bilinen mihraplı köprü Diyarbakır-Dicle Karayolu'ndaki 10 gözlü köprüdür. 10 gözlü köprünün mihrabı köprü korkuluğunun üzerindedir. Kurt Köprüsü'ndeki mihrap ise köprünün döşemesinden inilerek kemer içinde bulunmaktadır. Köprüdeki bulunan mihrap bize bu eserin Selçuklu dönemine ait olabileceği izlenimini vermektedir. Köprünün adının da Kurt Mihraplı Köprü olarak değiştirilmesi uygun olacaktır" ifadelerini kullandı.

700 BİN YTL AKTARILDI
2008 Mayıs ayında başlayan çalışmaların 2008 yılı sonuna kadar bitirilmesinin planlandığını kaydeden Uraloğlu "Restorasyon çalışmalarının toplam maliyeti 700 bin YTL'dir. Restorasyon çalışmalarının tamamlanmasının ardından Türkiye ve Samsun tarihi açısından çok önemli bir eserin turizme kazandırılacağını düşünüyoruz. Köprü'nün Türkiye'deki iki mihraplı köprüden biri oluşu meraklıların ilgisini bu bölgeye çekecektir" şeklinde konuştu.

Yaprak Koçer

GENEL Haberleri