Araç sahibiyseniz, TÜVTÜRK’e uğramışsınızdır. Aracı olmayanlar için kısaca açıklayayım: Araç muayenesi trafiğe çıkabilmek için bir zorunluluk. Hususi araçlar için iki yılda bir, ticari araçlar içinse her yıl tekrarlanıyor. Burada araçlara bakım yapılmıyor, sadece kontrol ediliyor ve uygunlukları değerlendiriliyor. Ancak bu kontrollerin yeterliliği konusunda ciddi endişelerim var. Biraz geçmişe gidip, iki aracım üzerinden Samsun TÜVTÜRK muayene istasyonu deneyimlerimi paylaşmak istiyorum.
Kia Rio ile İlk Hayal Kırıklığı
2014 yılında bir Kia Rio aldım. Aracım orta paket olduğu için sis farı yoktu; fabrika bu bölgeye gündüz LED farları koymuştu. Üç yıl sonra, 2017’de aracımı ilk muayeneye götürdüm. Daha önce bu konuda sıkıntı yaşayan arkadaşlarımı dinleyerek, muayeneden önce görevliyi LED farlar konusunda bilgilendirdim. Buna rağmen, muayene sonunda “sis farı olmayan bölgeye uygunsuz far takılmış” diye hafif kusur yazdılar. Fabrika çıkışlı far için böyle bir değerlendirme yapılması hayret vericiydi. Ama hepsi bu değil. Üç yaşındaki aracım için bir de “şasi numarası okunmuyor” notu düşmüşlerdi. Yeni sayılabilecek bir araçta şasi numarası nasıl silinmiş olabilir? Üstelik araç temizdi, herhangi bir paslanma veya deformasyon da söz konusu değildi. Yine de iki hafif kusurla muayeneden geçtim.
Nissan Deneyimi: Deja Vu
Aradan yıllar geçti, 2020 yılında bir Nissan aldım. Bu aracım da 2023 yılında ilk muayenesine Samsun TÜVTÜRK muayene istasyonunda girdi. Tertemiz yıkattım, iç ve dış her şey kontrol edildi. Muayene sonunda yine tanıdık bir hafif kusurla karşılaştım: “Şasi numarası okunmuyor.” Bu defa daha çok şaşırdım. Çünkü aracımda hiçbir değişiklik yapılmamıştı. Tüm parçalar fabrika çıkışlıydı ve motor bölümü de tertemizdi. Ancak TÜVTÜRK’ün görevlisi yine aynı bahaneyle hafif kusur yazdı. Yukarıda belirttim ama altını çizmekte fayda var; Hem Rio hem de Nissan marka araçlarımı sıfır satın almıştım, ikinci el araçlarda değil.
Peki, Bu Ücretlere Değer mi?
TÜVTÜRK için ödenen ücretlerin hiç de az olmadığını biliyoruz. Ancak bu kadar yüksek bir bedelin karşılığında, görevini özenle yapan bir hizmet almak istemek haksızlık mı? Araç sahipleri olarak hem fazlaca para ödüyor hem de bu tür keyfi ve standart dışı uygulamalara maruz kalıyoruz.
Görevli personelin eğitim eksiklikleri ve standart kontrollerdeki tutarsızlıklar ciddi bir problem. Gözle yapılan değerlendirmelerin bu denli yanlış sonuçlar doğurması, sistemin ne kadar güvenilir olduğunu sorgulatıyor.
Baba Şasi Yok!
Biz, TÜVTÜRK’ten özenli ve profesyonel bir hizmet bekliyoruz. Fabrika çıkışlı özelliklerin kusur olarak yazıldığı bir sistemde, doğruluk ve tarafsızlık nasıl sağlanabilir? Eğer araç sahipleri bu kadar yüksek ücretler ödemek zorundaysa, hizmet kalitesinin de buna uygun olması gerekmez mi? TÜVTÜRK’ün sistemi gözden geçirilmezse, bu sorunlar devam edecek. Her muayenede şasi numarası bahaneleriyle karşılaşmak istemiyoruz. Sorunlarımızı dile getirmek ve hizmet kalitesinin artmasını talep etmek, her araç sahibinin hakkı. Başlıkta da ifade ettiğim gibi; Samsun TÜVTÜRK muayene istasyonu gerçekten işini hakkıyla yapıyor mu?