Son iki çeyrekte art arda keskin düşüşler yaşayarak, 2009'un ilk çeyreğinde en düşük seviyesine ulaşan Türkiye tüketici teknolojisi ürünleri pazarı ikinci çeyrekte, geçen dönem açıklanan ekonomik önlem paketlerinin etkisiyle büyüdü. Vergi indirimiyle sektör üç aylık cirosunu 3.8 milyar liraya çıkardı.
VERGİ İNDİRİMİ YARADI
GfK Araştırma Grubu'nun iş birimi GfK Retail and Technology, yedi gruptan oluşan tüketici teknolojisi ürünlerini pazarının 2009 ilk yarı sonuçlarını açıkladı. Araştırmaya göre, beyaz eşya, bilgi teknolojileri, ofis ekipmanları gibi lider sektörlerde vergi indirimlerini kapsayan paket etkisini artış yönlü gösterirken, ikinci çeyrekte toplam tüketici pazarı geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 1.8 büyüdü. Bu yılın ilk yarısında ise pazar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9.2 düşüşle 6.8 milyar lira ciro kaydetti. Türkiye tüketici teknolojisi ürünleri pazarında ilk dikkat çekici iyileşme ikinci çeyrekte görülürken, yükseliş trendini, yüzde 27.2 büyüme sergileyen büyük beyaz eşya sektörü tetikledi. Diğer pozitif performans ise 2008 yılının aynı dönemine göre yüzde 2.1 artış gösteren ofis ekipmanlarından geldi. Küçük elektrikli ev aletleri, bilgi teknolojileri ve telekom sektörleri sırasıyla yüzde 1.5, yüzde 4.4 ve yüzde 7.9 düşüşlere rağmen son iki çeyrek döneme göre daha iyi bir performans sergiledi. Tüketici elektroniği ve görüntüleme pazarı ise yüzde 19.7 ve yüzde 28.6 düşüş kaydetti.
ANNELER SAYESİNDE
Büyük beyaz eşyalarda vergi düzenlemelerinin haziran ortasına kadar geçerli olacak şekilde açıklanması, bu çeyrekte sektörün olumlu performansını devam ettirmesini ve sektörün 2007'den bu yana en yüksek seviyesine ulaşmasını sağladı. Büyük beyaz eşya cirosu 2009'un ikinci çeyreğinde geçen seneki düzeyine göre yüzde 27.2 oranında artarak, yaklaşık olarak 1.5 milyar liralık değer elde etti. Sektörde yer alan tüm ürünler 2008'in aynı dönemine göre iki haneli büyüme gösterdi. Küçük elektrikli ev aletleri de ikinci çeyrekte tüm tüketici teknolojileri sektörleri arasında yüzde 1.5 oranıyla en az küçülmeyi sergileyen sektör oldu ve 340 milyon lira ciro elde etti. Anneler Günü etkisinin en fazla hissedildiği bu sektör, bütün gıda ve içecek hazırlayıcı ürün gruplarında (fritözler, el blenderi, el mikseri, doğrayıcılar, mutfak robotları ve sıcak içecek hazırlama makineleri) iki haneli büyümeler sergiledi. Sektörün üçte birini oluşturan elektrik süpürgeleri ise yüzde 6 büyüme gösterdi. Bir önceki çeyrekte olduğu gibi saç kurutma makineleri, saç düzleştiriciler ve traş makineleri/epilatörler gibi kişisel bakım ürünleri hem adetsel hem de cirosal bazda düşüş kaydetti.
TELEKOMDA İYİLEŞME SİNYALİ
Son dört çeyrek dönem boyunca keskin düşüşler sergileyen telekom sektörü bu yılın ikinci çeyreğinde, geçen yılın aynı çeyreğine oranla tek haneli bir düşüş oranı ile nispi denebilecek bir iyileşme gösterdi ve 710 milyar lira ciro elde etti. Sektörün 2009 yarı yıl performansı, geçen yarı yıl gösterdiği performans ile kıyaslandığında yüzde 21.5 düşüşle 1.3 milyar lira değerine ulaştı. Akıllı telefonların pazarındaki yükseliş trendi bu çeyrekte de devam etti. Dokunmatik ekranlı modeller popülaritesini arttırdı ve bu dönemdeki akıllı telefon satışlarının yarısından fazlasını oluşturdu. 3G teknolojisiyle bu payın daha da artması bekleniyor. 2008 performansının tam aksine görüntüleme pazarı da 2009'un ikinci çeyreğinde en kötü performansını sergiledi. Sektör, 2009 yarı yılını geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26.9 düşerek 120 milyar lirayla tamamladı.