Teravih; rahatlamak ve dinlenmek gibi anlamlara gelir.
Teravih namazı sünnet-i müekkededir.
Kadın ve erkek için orucun değil ramazan ayının sünnetidir.
Yatsı namazı kılındıktan sonra vitir namazından önce kılınır.
Her iki rek’atta selam verileceği gibi 4,6,8,10 hatta 20 rek’tatta da selam verilebilir.
Uygulamada yirmi rek’at olarak kılınan teravih namazında her dört rek’atta selam verilir. Teravih namazının 20 rek’at olduğu çoğunlukla kabul edilmiştir.
Ama daha az rek’at sayısında da kılınabilir.
Peygamberimiz; “Kim ramazan namazını(teravihi) inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek kılarsa geçmiş günahları bağışlanır” buyurarak bu namaza teşvik etmiştir.
Peygamberimiz teravih namazlarını genellikle yalnız kılardı. Zaman zaman da sahabeye, arkadaşlarına teravih namazını mescitte cemaatle kıldırdığı olurdu.
Teravih namazının farz olma ihtimalinden ve böyle olunca da yerine getirilmesi hususunda endişe taşıdığından teravih namazını yalnız başına kılar cemaata da o dönem için böyle tavsiye ederdi.
Peygamberimiz teravih namazını sürekli olarak cemaatle kıldırmadığı için de kaç rek’at olduğu hususunda uygulama sonucunda kesin bir bilgi sahibi olunamamıştır.
Peygamberimizin teravih namazını 8 rek’at kıldığı gibi 20 rek’at kıldırdığı rivayetleri de vardır.
Peygamberimizden sonra Hz. Ebu Bekir’in halifeliği, kısmen de Hz. Ömer’in halifeliği döneminde teravih namazları yalnız kılınmıştır.
Hz. Ömer insanların dağınık bir biçimde teravih namazını kıldığını görünce daha derli toplu olarak kılınmasını arzu etmiş ve imamın arkasında teravih namazının cemaatle kılınması uygulamasını başlatmıştır.
Ancak teravih namazının cemaatle kılınması uygulaması Hz. Peygamberin sünnetidir ki Peygamberimiz teravih namazını zaman zaman cemaate kıldırmıştır.
Teravih namazının 20 rek’at olarak kılınmaya başlanması Hz. Ömer zamanına denk gelmektedir. Maksat ramazan gecelerini ihya etmek ve ibadetle geçirmek olduğuna göre Hz. Ömer zamanında başlatılan 20 rek’at uygulaması da ramazan ayının ruhuna uygundur.
Ancak isteyen teravih namazlarını daha az rek’at olarak da kılabilir.
Teravih namazı ile ilgili olarak İlahiyatçılar ve bu konunun yetkilileri arasında zaman zaman kılınışı ve rek’at sayısı bakımından farklı görüşler ortaya konmamktadır.
Özellikle bu konuların ramazan ayı içerisinde gündem haline getirilmesi, ramazanın bereket ve rahmetinden istifade etmek için gayret sarf eden müslümanları üzmekte ve kafalarının karışmasına neden olmaktadır.
Elbette ki dinin özüne girmiş olan hurafe düşüncelerin ve uygulamaların ayıklanması gerekmekte ve bu da ilgili ve yetkililere düşmektedir.
Ancak, teravih namazının sünnet bir namaz olduğunu ve sünnet namazların(nafile) hiç kılınmamasının her hangi bir sorumluluk getirmeyeceği gibi çok kılınmasının da bir zorunluluk olmadığını neredeyse herkes bilmektedir.
Karışıklıklara neden olmaması ve müslümanların bu ayın bereketinden daha fazla istifade etmeleri açısından, cemaatle namaz kılmanın fazileti de dikkate alanarak camilerde teravih namazlarının 20 rek’at olarak kılınması ve kıldırılması en doğru uygulamadır.
Evlerinde veya özel yerlerde bir arada bulunan arkadaş ve dost gurubunun teravih namazlarını yalnız kılmaları yerine daha az rek’at sayısında cemaatle kılmaları da uygundur.
Önemi ve özelliği Yüce Allah tarafından Kur’anda bildirilen ramazan ayının rahmet, bereket ve mağfiretinden istifade etmek için teravih namazını da 20 rek’at olarak kılmak zararımıza değil menfaatimize olacaktır.