Eğitim, bu pandemiden en çok etkilenen alanların başında geliyor.Maalesef öğrencilerimizin bir buçuk yıllık sıkıntılı ve kayıp bir okul hayatları oldu.Öğrenim hayatına ilk adımı atan birinci sınıflar okul görmeden, ögretmenini de ekranda tanıyıp, gören öğrenciler oldular.Geçen sene üniversite kazanan öğrenciler de bir kayıt yaptırmaya gittiğinde gördüler, başka şehirlerdeki okullarını. Orda bir okul var uzakta gitmesekte,görmesekte o okul bizim okul hesabı.
Ama en çok zorlanan,stresi yaşayanlar lise ve üniversite sınavına giren çocuklarımız oldu. Bir açıl bir kapan,tam adapte ol,sonra kop.Pandemi falan demediler bu sene de iki sınavda da çocuklara baya ter döktürdüler.Üniversite sınavında Matemetik ve Türkçede zorlandı çocuklar. Sınavlar bitti stres bitti mi?Hayır.Şimdi lise tercihleri yapılacak. Üniversite sınav sonuçları da heyecanla bekleniyor.Ne yazık ki çocuklar en güzel ve kendi gelişimlerinin en çalkantılı dönemlerini sınav stresiyle geçiriyorlar.
Sınavlara hazırlanmak için sevdikleri aktivitelerden,sosyal hayatlarından vazgeçmek zorunda kalıyorlar.Ergenlik çağlarında kendilerini bulma,tanıma,benliklerini oturtma çabası içindeyken hayatlarını etkileyecek kararları vermelerini bekliyoruz ya da veriyoruz.Umuyoruz ki bu sınavlar artık kaldırılsın.
12-21 yaş arası ergenlik dönemi olarak görülür. Ergenlik,fiziksel ve ruhsal değişimin en hızlı olduğu,bu değişimin bireyi etkilediği ve ruhsal karmaşanın da bu etkilenme sonucu en üst seviyede olduğu gelişim çağıdır.Çocuklar bu değişimleri yaşarken, kişilikleri, ilgileri zaman içinde değişiklik gösterebiliyorken biz onlardan hayatlarının mesleklerini seçmelerini bekliyoruz.Hatta onlara daha liseye başlamadan gelecek kaygısı yaşatmaya başlıyoruz.
Bunların farkında olarak çocuklarımız hakkında beklenti içinde olmalıyız. Sayısal seçmek istemeyen bir çocuğu, sayısal seçmeye zorlamamak,mühendis olmak istemeyen çocuğa baskıyla o mesleği seçtirmemek lazım.Çocukları kendi potansiyelleri doğrultusunda yönlendirmek gerek,bunun için de onun potansiyelini,yeteneğini ve ilgi alanlarını bilmemiz gerek.
İlgi,bir nesne ya da faaliyete karşı bütün engelleyici koşullara rağmen onu isteme,arzu etme,bağlanma olarak tanımlanır. İlgiler değişebilir, özellikle küçük yaşlarda ama büyüdükçe ,kendini tanıdıkça belirginleşir. Bunları bilerek,göz önünde bulundurarak onlara yardımcı olalım.Madem bu kadar çok istenen ve arzu edilen şey bu ilgi, bireyi bundan mahrum bırakmak ona haksızlık olur.Çocuklarımıza kendi istek ve hayallerimizi dayatmayalım.
Herkes doktor,mühendis, avukat olmak zorunda değil. Hayali müzik ve ya enstrüman çalmak olan bir çocuğa hukuk okutmak isterseniz ya o okul bitmez ya da ileride mutsuz ve başarısız bir avukat olur.Ve hayatı boyunca sizi suçlar.Meslekleri hayatlarının büyük bir bölümünü geçirecekleri ve hayatlarını kazanacakları önemli bir karar.Sevdikleri işte mutlu ve başarılı olmaları kaçınılmazdır.Onları bu haktan mahrum etmeyelim.Tercihlerini yaparken bildiğimiz kadarıyla elbette yol gösterelim, fikir verelim ama kararlarına saygılı olalım.
Ayrıca ,ben meslek liselerini de önemseyen biriyim.Bence meslek liseleri üzerinde daha fazla durulup,onlara daha fazla imkan sunulup,iyileştirmeler yapılmalı.Oysa biz başarısı düşük çocukların gittiği okullar olarak görüyoruz meslek liselerini.Ükede önemli bir eksik ara eleman eksiği maalasef.İşçi açığının olduğu büyük bir kısım ve yerine göre bir mühendisten fazla maaşı var.Acı bir gerçekte var ki,biz çocuklarımızın hayali olsun istiyoruz elbet ama birçok genç mesleğini seçerken iş bulabileceği, para kazanabileceği bölümü seçiyor. Haksız da değiller. İşte burada meslek liseleri ve bunun uzantısında,çocuğun burada edindiği yeteneği ve ilgisi doğrultusunda üniversite hayatı önem kazanıyor.
Çocuk üniversite kazanamasa bile meslek sahibi bir birey oluyor.Bazı çocuklar başaracak, bazısı beklediğimiz başarıyı göstermeyecek ama onlar yine bizim evlatlarımız olacak.Sevgimizi başarıyla ölçülendirmeyelim.Sınav bir başarı ölçüsü değildir. Okul hayatında başarılı olan çocuklar bazen sınavda bu başarıyı gösreremeyebilir. Allah tüm çocuklarımızın ve gençlerimizin bahtını açık etsin.Kendilerini bulabilecekleri,mutlu bir gelecek nasip etsin.Heyecanla sınav sonucu bekleyen gençlerimizin de, (bir tanesi de benim oğlum )gönlündeki gercekleşsin.