Ucuz diye bayatlamış dizüstü aldık
Türkiye'de dizüstü bilgisayar satışları teknoloji mağazalarının da kampanyaları ile tırmanışa geçti. 2007 yılında yaklaşık 1 milyon 200 bin bilgisayar satıldı. Türkiye'de satılan dizüstü bilgisayarların yarısından fazlasının fiyatı bin doların altında. Celeron işlemciler kullanan dizüstü bilgisayarlar taze olmaktan çok uzak. Fiyatı KDV dahil bin YTL altında olan dizüstü bilgisayarların Celeron işlemci, 60 GB altında sabit disk kapasitesi ve 512 KB'lik belleğe sahip olduğu görülüyor. Oysa bu tür bilgisayarların pek çoğunda Windows Vista işletim sistemi ve ürünler kurulamıyor. Üstelik bu tür bilgisayarların kullanım süresi 18 ayın altında. Oysa bir dizüstü bilgisayarın toplam maliyeti kullanım süresi ile doğru orantılı. 'Taze' bir dizüstü bilgisayar, kullanım ömrünü 1 veya 2 yıl uzatabiliyor. Genelde yurt dışında raf ömrünü tamamlamış ürünler Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde ucuz fiyata satılıyor. En çok satılan ürünlerin başında dizüstü bilgisayarlar geliyor. Türkiye tüketici elektroniği ürünlerinde olduğu gibi dizüstü bilgisayarda da en önemli tercih nedenini fiyat oluşturuyor. IDC Türkiye verilerine göre dizüstü bilgisayar satışlarında en fazla tercih edilen ekran boyutu 15 inç. Ekran boyutu küçülüp ağırlık 1.5 kilonun altına düştükçe fiyat artıyor. Türkiye'de satılan dizüstü bilgisayarın ucuz ve 'bayat' olmasının altında yatan en önemli sebeplerden birini de vergiler oluşturuyor. Özel tüketim vergisi dizüstü bilgisayarları lüks ürün sınıfına sokuyor.
BAYAT VE UCUZ MODASI
Vestel ve Casper gibi yerli üreticilerin pazara daha güçlü girmesi ile taze ürün kullanımının artması bekleniyor. Masaüstü bilgisayarlarda yerli üretim ağırlığı fazla olduğu için genelde bilgisayarlar daha taze parçalardan oluşuyor. Ancak yine de pil kısa sürede şarj edilemez hale geldiği için dikkat etmek gerekiyor.