YAPILAN, YAŞANAN, YAZILAN VE SONUÇ!

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) tarafından geliştirilen 'yerli otomobil' resmi olarak tanıtıldı. İnşallah planlandığı gibi seri üretime geçer ve otomobil pazarında yerimizi alırız. Daha güçlü, daha kararlı ve ümitliyiz. Gurur verici!..

Geçmişte yapılan yerli uçak ve otomobil girişimlerinin başarısız olmasında; yaşanan olaylardan kaynaklı yazılanların,  karalamaların ve siyasi kararların etkisi olduğu bilinmekte, yazılmakta ve anlatılmaktadır.

Tarih tekerrürden ibaret olmasın diye geçmişteki deneyimlerimize bir bakmanızı isterim.

Şöyle ki;

* Uçak fabrikasının kapanması

Kaynak: Habertürk

THK’nın siparişi olan ve son olarak İstanbul’dan Eskişehir’e uçan uçakların, teslimi için Eskişehir’de bir kez daha test uçuşu yapılması talep edilmiştir. Selahattin Reşit Alan, 1938’de Nu.D-36 uçağıyla iniş yaparken, çevredeki hayvanlar hava alanına girmesin diye pistte açılan hendeği görmez ve hendeğe düşer. Reşit Alan bu kazada vefat eder. Bu kazadan sonra THK siparişi iptal eder.

Bazı hatalar, telafisi  mümkün olmayan ya da yılların israf olmasına neden olan durumlara yol açmaktadır. O günün şartları  bilinmez fakat pistin etrafındaki çukurların yerine alternatif çözümler bulunsaydı ya da çukurların görünürlüğü arttırılsaydı, belki de pilot başarılı bir iniş yapacak,  bugünün en önemli uçak üreticisi konumunda ülkemiz olacaktı. 

Alınacak önlem ya da bir uyarı işareti hayatımızı, geleceğimizi değiştirebilirdi...

İlk Yerli Türk Otomobili “Devrim”    

Kaynak: devrimarabası.com

29 Ekim 1961 sabahı, Devrimler yola çıktı. Çıktı ama, eskorttakiler, benzin alma işinden haberleri olmadığı için, Mobil’e(o dönemin yakıt istasyonları) uğramadan yola devam ettiler. Meclis’in önüne gelindiğinde durum anlaşıldı, acele getirilen benzin 1. Arabaya kondu. 2 numaralı arabaya konacağı sırada Cemal Paşa Meclis’in önüne gelmiş ve Anıtkabir’e gitmek üzere 2 numaralı Devrim Otomobiline binmişti. Yola çıkıldı. Fakat 100 m. kadar sonra motor öksürerek durdu. Cemal Paşa’nın “ Ne oluyor ? “ sorusuna direksiyondaki Yüksek Mühendis Rıfat SERDAROĞLU “ Paşam, benzin bitti. “ cevabını verdi.  Cemal Paşa araçtan inerken ünlü “ Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama, doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz ”  sözlerini söyledi.

Ertesi gün, bütün gazeteler söz birliği etmişçesine “100 metre gidip bozuldu“ başlığını attı. Haberlerde, harcanan bunca paranın boşa gittiğinden dem vuruldu.

Sonuç olarak devrim arabaları destek görmedi ve seri üretime geçilmeden proje rafa kaldırıldı.

Batı kafasıyla yapılan işlerde planlama, uygulama, kontrol etme ve önlem alma vardır. Malesef bizim kültürümüzde kervan yolda düzülür anlayışı olduğu için sürdürülebilirlikten söz edemiyoruz. Bu durumda bizlerin üretmesine, kaliteli ürün çıkarmasına ve dünyaya örnek olacak marka değeri yaratmamıza engel oluyor.

Umarım bu olaylardan ders çıkarır, yeni girişimlerimizde toplumsal sorumluluklarımızı(iş güvenliği/çevre) yerine getiren ve sürdürülebilirlik yönünden örnek teşkil edecek projelerimizle dünyaya örnek oluruz.

İyilik, sağlıkla kalın..

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum
Onur Nezer Arşivi
SON YAZILAR