ÇAĞDAŞ TÜRKİYEDE EĞİTİM DEVRİMİ
I-GİRİŞ: Toplum ve Akademik Düşünceler adlı köşemizde bu yazımızı; EĞİTİM DEVRİMİ; ÇAĞDAŞ TÜRKİYE'DE EĞİTİM DEVRİMİNE: YÜKSEK ÖĞRETİMDE ÇOCUK;ERGEN;GENÇLİK;YETİŞKİN;YAŞLI VE TOPLUM İLİŞKİLERİNDE AKADEMİK DEĞERLENDİRMELER adlı bir çalışmaya ayırdık.
Bendenizin yaş kuşağında şu ana kadar;2 Anayasa;onlarca Anayasa Değişikliği; Yüzlerce Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname;4 askeri ihtilal;Binlerce Yönetmelik ve Tüzük hazırlandı.Bunların hepside Başba-kanlık Arşivlerinde ve ilgili Resmi gazetelerde bulunmaktadır.
Binlerce Eğitim Reformu çalışmaları; raporları hazırlandı. Gazetelerde; Dergilerde;Radyo ve televizyon haberlerinde yer aldılar.Son 15-20 yılda bile binlerde Web sayfaları açıldı
Ama;Süper Türkiye'nin Kıyamete kadar yaşamasına kolaylık sağlayacak; EĞİTİM DEVRİMİ; ÇAĞDAŞ TÜRKİYE'DE EĞİTİM DEVRİMİNE: YÜKSEK ÖĞRETİMDE ÇOCUK;ERGEN;GENÇLİK;YETİŞKİN;YAŞLI VE TOPLUM İLİŞ-KİLERİNDE AKADEMİK DEĞERLENDİRMELER he nedense bir türlü hazırlanamadı
II-GELİŞMLER:II.A- EĞİTİM DEVRİMİ:1860'lardan başlanılarak ilgili tüm anayasaların; kanunların ve kanun hükmündeki kararnameler; tüzükler; yönetmelikler ve yönergeler internet ortamında yan yana konulmalıdır. Türkiye'nin gelişmesine katkı sağlamayan tüm mevzuatlar atılmalıdır. Yerlerine yenileri hazırlanmalı; ve sisteme entegre edilmelidir.Bu çerçevde çok kısa; sade; herkesin anlayabileceği bir 2013 Anayasası hazırlan-malıdır.
II.B- ÇAĞDAŞ TÜRKİYE'DE EĞİTİM DEVRİMİNE; YÜKSEK ÖĞRETİMDE ÇOCUK;ERGEN;GENÇLİK;YETİŞKİN;YAŞLI VE TÜM TOPLUM KESİMLERİ İLE İLİŞKİLERİNDE FARKLILIKLARIN ORTAYA KONULMASI BAKIMLARIN-DAN VE İLGİLİ YENİLİKÇİ AKADEMİK DEĞERLENDİRMELERİN YAPILMASI SAĞLANMALI-DIR
Bu amaçla;
1- Okul öncesi eğitimi ve öğretiminde Yenilik Ve Farkındalık Yaratma:Okul öncesi eğitimi ve öğretiminde hep beraber destek vere-bilecek eği-tim ve kurs ortamları hazırlanmalıdır.Burada; sadece 4 yıllık lisans eğiti-minin yanında;uluslarüstü düzeyde sertifikalı kurslar açılmalı-dır.Gerçi; her ülkenin ulusal modeli vardır. Ancak; Avustralya gibi ülkele-rin kurs ve ders programlarından da yararlanma yoluna gidilmelidir.Bu anlamda; Yetişkinlerin Özel kurslarla Eğitilmelerini ve Okul Öncesi kurum-larda bilgili ve belgeli olarak öğretim yapmalarını çok önemli buluyorum.
2-İlk Okullarda Çocuk;Gençlik;Yetişkin ve Yaşlı Çalışmaları: Türkiye' de yaklaşık 8 milyon insanımızın okuma ve yazma bilmedikleri belirtiliyor.Bunların yarısı erkek ve yarısı da kadındır.Ancak; mevcut mo-del ile; bunarlın bir 50-100 sene sonra bile okuma yazma öğrenmeleri çok zor görünmektedir. Fakat; Unesco'nun önderliğinde 1983 yılından beri yapılan Asya ve pasifik Ülkeler Yüksek Öğretim Antlaşmasına göre; Sertifikalı kurslar 1-8 arasında düzenlenmiştir.
Bir yandan; mevcut okullar halka kapılarını açmışlardır. Diğer yandan ; Sivil Toplum kurumlarına Sertifika 1-5 kursları verilmesi; bunların Ön Lisans Diploması olacak şekilde düzenlemeler yapılmıştır. Bizlerde benzeri yollardan giderek; Önümüz-deki 7-10 yıllık Stratejik plan döneminde ilgili okuma ve yazma bilmeyenlere hem okuma ve yazma öğretilmeli; hem de gerekli meslek kazandırma çalışmaları yapılmalıdır. Buradan hareketle; farklı mesleklerden insanlardan isteyenlere İlk Okul Öğretmenliği Sertifi-kası belgesi verilmelidir.
3-Orta Okullarda Ergen;Gençlik;Yetişkin ve Yaşlı Çalışmaları: İlkokullar için verilen model burada da uygulanmalıdır.Ancak ; aradaki fark ise; yapılacak sertifikalı çalışmaların branşlara göre yürütülmesi ön planda olmalıdır.Almanya gibi kaliteli mesleki orta okullarda yaygınlaştırıl-malıdırlar.
3-Liseler;Teknik ve Meslek Liselerinde Ergen;Gençlik;Yetişkin ve Yaşlı Çalışmaları:Bu noktada; Liseler;Teknik ve Meslek Liselerindeki negatif bazı ayırımlar kaldırılmalıdır.Yani; genel lise mezunları her meslek liselerini okuma haklarına sahip oldukları halde;teknik ve Meslek Liselerin den mezun olanlara genel liseyi okuma hakkı hala verilmemektedir. Halbuki; Unesco; Asya ve Pasifik Ülkeleri; ve Avustralya Modelinde; 18 yaş ve üstündekilere Lise bitirme konusunda hiçbir engel yoktur. Hatta;yetişkinler ortaokul ve lise mezunu olmamış olsalar bile; üniversite, yüksek okul ve meslek yüksek okullarında okuyabilmektedirler. Bu anlamda;tecrübeye kredi verilmesi bakımlarından;21 yaş ve üstü kişi-lere en az 4 ders ile lise bitirme belgesi verilmektedir. Buradan hareketle;isteyen herkesin hem lise ; hem de yüksek öğretim mezunu olmaları sağlanmaktadır.
3-Gençler;Yetişkinler ve Yaşlılarda Meslek Yüksek Okulu ve Sivil Toplum Kurumlarında Sertifika 1-5 Çalışmaları: 1)Unesco; Asya ve Pasifik Ülkeleri Yüksek öğretim Yasasına ve Avustralya Modelinde;18 yaş ve üstündekilere Lise okumadan da Meslek Yüksek okullarında okuma hakları verilmiştir.
2) Gençler;yetişkinler ve Yaşlılar için gerektiğinde yüzde 50 kontenjanlar ayrılmaktadır.Yada;açık uçlu sorular;m proje hazırlama veya mülakat ile öğrenci alınmaktadır.
3) Unesco; Asya ve Pasifik Ülkeleri Yüksek öğretim Yasası ve Avustralya Modelinde; Meslek Yüksek Okullarına verilen Sertifika1-5 hakkı;aynen Eğitim ve öğretim amaçlı kurulan Sivil Toplum kurumlarına da verilmiştir.
4) Yani;herhangi bir Eğitim amaçlı dernek; limitet şirket; merkez; vakıf, akademi, enstitü gibi birimlere eğitim ve öğretim yapma hakkı verildiğinden ilgili birimlerden alınan sertifikalarla da Ön lisans Diploması çalışmaları yapılmaktadır. 5) Hatta;Avustralya'da federal ve eyalet hükümetleri; derneklere ve ilgili sivil toplum merkezlerine Öğretmenlerin paralarını ödemektedir.Verilen bu haklarla Avustralya'da yaklaşık 4 milyon öğrenci okutulduğu ve bütçe-ye 60 milyar dolarlık katkı yaptığı belirtilmektedir.
6)Bunların ötesinde; Türkiye'de Unesco Asya ve Pasifik Ülkeleri Yüksek öğretim Antlaşmasın kabul etmiş; 8 Ocak 1988 tarihli resmi gazetede sayfa 1-15'de yayınlamıştır.
7)Ayrıca; Avustralya'da her sivil toplum kurumu; Unesco çerçevesinde Eğitim ve Öğretim merkezi konumunda bulunmaktadır.Türkiye'de ise; tam 23 senedir On binlerce sivil toplum kurumu bu haklardan yoksundur.
8)Türkiye'de de benzeri hakların Unesco çerçevesinde verilmesi sağlanmalıdır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.