ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE SAĞLAM, ENGELLİ,YAŞLILARDA TOPLUM; BÖLGE ;ÜLKE KALKINM

ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE SAĞLAM, ENGELLİ,YAŞLILARDA TOPLUM; BÖLGE ;ÜLKE KALKINMASI EĞİTİMİ;YÜKSEK ÖĞRETİM VE SİVİL TOPLUMUN YERİ

 
I-GİRİŞ:ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE SAĞLAM, ENGELLİ,YAŞLILARDA                         TOPLUM; BÖLGE ;ÜLKE KALKINMASI EĞİTİMİ;YÜKSEK ÖĞRETİM VE SİVİL TOPLUMUN YERİ:                     
                                  
I.1- Çağdaş Türkiye?de Yerel, Bölgesel ve Ulusal Kalkınmasında Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun Yeri:23 Ekim 1923 yılında Türki-ye Cumhuriyeti kuruldu.O günkü konjunktürde savaştan yeni çıkılmıştı. Herkes;sağlam,engelli,yaşlılarda toplumun; bölgelerin ;ülkenin kalkınması için gayret sarfettiler. Elbetteki yerel,bölgesel ve ulusal bazı sorunlar vardı . Ancak;bazı aşırı devletçilik unsurları nedeniyle tüm ülkeye,bölgelere ve yerel alanlara toplum kalkınması; yüksek öğretim ve sivil toplum birimleri tam olarak yaygınlaştırılamadı.Bugün bile aynı sorun hala bulunmaktadır.

I.2- Çağdaş Türkiye?de Sağlam, Engelli,Yaşlılarda Toplum; Bölge ;Ülke Kalkınması Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun Yeri Hakında Akademisyen Düşüncesi:Türkiye?de farklı siyasi ve toplum kesimlerinden olan akademisyenler genellikle ya Ankara;İstanbul; İzmir gibi çok kalkınmış büyük şehir alanlarında çalışmaktadırlar.Çeşitli şirketler kanalları ile de gerekli ekstra gelir elde edebilmektedirler.Bireysel ve ekonomik açıdan kendilerini de geliştirmektedirler.Bunları beklide aşırı elitçi akademisyen olarak ta isimlendirmekte mümkündür.Ama; Türkiye genelin de aynı kalkınmışlığı görebilmek mümkün değildir.
Türkiye?de uygulanmakta olan Yüksek öğretim modelinde; belirli grupların akademik yükselmeleri daha hızlı olabilmekte; bazı yerlerde olanlara sanki öncelik ya da bazı özel koruyucu ve geliştirici imtiyaz verildiği gözlemlenebilmektedir.

Son 3 yıllık gazetelere bakıldığında; 2005-2013;ya da 1995-2013 yılların arasındaki bazı kişilerin öncelikli olarak korundukları;belirli akademik üst makamlara daha kolay getirildikleri; ama onların ise Türkiye genelinde; ulusal;bölgesel ve yerel çalışmaları olumlu konularda koordine etmedikle-ri yada edemedikleri anlaşılmış bulunmaktadır.
Buradan hareketle;Türkiye Cumhuriyetinin Akademisyenleri olarak farklı bir yeniden yapılanma oluşturulmasına çok acil ihtiyaç olduğu da gözden kaçmamaktadır.

Önce; bir yandan;Türkiye Yüksek öğretim yasalarındaki dağınıklık ve aşırı merkeziyetçilikteki yasalar yeniden hazırlanmalıdır.Diğer yandan; her kademe akademisyenlere ilgili coğrafi bölgelerdeki ve illerdeki üniversite; yüksek Okul; meslek Yüksek okullarında dönerli 3-5 yıllık çalışma; 3-5 katı maaş; lojman ve akademik yükselme kolaylığı sağlanmalıdır.Kaldıki bu durum zaten Doktorlar gibi belirli mesleklerde uygulanmaktadır.

II-ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE SAĞLAM, ENGELLİ,YAŞLILARDA TOPLUM LİDERLİĞİ ; KALKINMA EĞİTİMİ;YÜKSEK ÖĞRETİM VE SİVİL TOPLUMUN YERİ

II.3-Çağdaş Türkiye?de Sağlam, Engelli,Yaşlılarda Toplum Liderliği ; Kalkınma Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun Çalışma Modeli: Avustralya gibi ülkelerde; Sağlam, Engelli,Yaşlılarda Toplum Liderliği ;Yerel;Bölgesel ve Ulusal Kalkınma Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun kurumları ve kuruluşları ortak; benzer yada farklı çalışma Modelleri ile adı geçen yapılanmayı kurmuşlardır.Asya ve Pasifik ülkeleri yüksek öğretim antlaşması çerçevesinde;Federal ve Eyalet hükümetleri ilgili konularda  çeşitli meslekleri 1-8 basamak arasında sertifikalandırmışlardır.

Hükümetler her türlü maddi desteği; öğretmen;hoca katılımlarını sağlamakta; kursiyerlerin paralarını vermektedirler.Çalışmalar; mesleğin özelliği ve ilgili elemanın akademik kapasitesine göre değişmiş olsa da;adı geçen mesleklerde kaliteli eğitim ve çalışma protokolleri de yapılmaktadır.

II.4-Çağdaş Türkiye?de Sağlam, Engelli,Yaşlılarda Toplum Liderliği ; Kalkınma Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun Çalışmalarında Ulusal ve Uluslarüstü Sertifikalı Kurslar:Asya ve Pasifik Ülkeleri; Avrupa Birliği;Akdeniz Ülkeleri;Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teş-kilatı ülkeleri başta olmak üzere; Unesco tarafından imzalanmış 1983 yı-lındaki Bankong Yüksek öğretim Antlaşmasından beri bazı ülkelerde bu çalışmalar çok yoğun olarak işletilmektedirler.

Örneğin;Avustralya?da Sivil Toplum kurumları da devreye sokulmuş; Ser-tifika 1-5 arasında  18-24 aylık Ön Lisans Programları açılmaktadır.

III-ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE HIZLI YEREL, BÖLGESEL VE ULUSAL KALKINMADA YENİ ANAYASA; YÜKSEK ÖĞRETİM VE AKADEMİSYENLİĞİN YERİ:
 
III.5-Çağdaş Türkiye?de Hızlı Yerel, Bölgesel ve Ulusal Kalkın-mada Yeni Anayasa;Yüksek Öğretim Maddeleri ve Farklı Akademisyenlerin Yeri: Bir yandan;Çağdaş Türkiye?de Hızlı Yerel, Bölgesel ve Ulusal Kalkınma;Yeni Anayasa;Yüksek Öğretim Maddeleri ve Farklılıklar e-le alınmaktadır.Diğer yandan; Akademisyenlerin teorik,pratik ve uygula-malı çalışmalara yeterince katılmadıkları gözlenmektedir.

Bunların ötesinde;ilgili tüm çalışmalara; Sağlam, Engelli, genç,yetişkin ve Yaşlılar da katılmalıdırlar.Bu gruplar;Toplum Liderliği;Kalkınma Eğitimi; Yüksek Öğretim ve Sivil Toplumun Çalışmalarından oluşan yerel,bölgesel ,ulu Ulusal ve Uluslarüstü süreçlere ülkenin ve insanlarımızın yararına her türlü akademik destekleri vermelidirler.
III.6- Türkiye ve Avrupa Birliği Anayasaları Açısından Yüksek Öğretimde Akademisyenlerin Bazı Sorunları ve Pratik Çözüm Yolları Hakkında Öneriler ve Talepler: Bir yandan; Avrupa Birliği Anayasaları Açısından Yüksek Öğretimde Özgür Üniversiteler Yasası ve Bağımsız/Özgür Akademisyenler bulunmaktadırlar.

Diğer yandan; Eski Yök Başkanı Prof.Dr. KEMAL GÜRÜZ tarafından TÜRKÇE BİLİM DİLİ OLAMAZ diye bir karar alındı:Buna göre; bazı yüksek lisans ve tüm doktora programlarında mutlaka YABANCI DİLİ ÇOKTAN SEÇMELİ SINAV uygula-maları ile belli bir seviyede yabancı dil bilme zorunluluğu getirildi.Hatta DOÇENTLİK DİL SINAVLARINDA en az 65 puanın çoktan seçmeli sınavlarla alınması zorunlu bulunmaktadır.                                                                                                                     ?
Ama;bunların öteki ;yanında Doçentlik Dil Sınavı Sorularının bazılarınca sa-dece bazı elamanlara satıldığı da ortaya çıktı(2010-2013 yıllarına ait bazı gazete ve televizyon haberlerinde de bunlar yayımlandı ).  
                                                                   
III.7-Bazı Üniversite ve Yüksek Okullarda İdeolojik Uygulamalar Yapılması:Bir üniversitenin eski yüksek okulu müdürü ve rektörü tarafından; sırf kendi ideolo-jilerine uyulmadığını düşündüklerinden dolayı; 16.7.2007 tarihinde bir akademisyenin görevine son verildi. İlgili akademisyen  2010 ?lu yılların ortasında mahkeme kanalı ile dönmek zo-runda bırakıldı.                                                                                                                     
 -Hatta; Muhalefet Partisinden bir Millet vekilinden ilgili konuda yardımlarının talep edildiğinde; o tarihteki yüksek okul müdürü ve rektörün yaptıklarının doğru olduğunu belirttiler; ilgili akademisyene yardımcı olmadılar.
                                        
III.8-Bazı Üniversite ve Yüksek Okullarda Aşırı Elitçi İdeolojik Çalışmalar Yapılması: Her ne kadar mahkeme kararı ile ilgili akademisyen haziran 2010?da üniversitesine geri dönmüş olmasına rağmen;bu seferde adı geçen yüksek okul ve sağlık bilimleri enstitüsü yetkilileri çıkardıkları yönerge ile Uluslararası belli dergilerde yazıları yayınlanmamış olanlara Yüksek Lisans ve Doktora Programların-da Akademik Tez Danışmanlığı verilmemektedir.                                                                        ?
Yada;bu noktada; Yasalarla Verilen Haklar; Türkiye?de ki Aşırı Elitçi İdeolojik Çalışmaların hükümranlıkları uğruna yönergelerle ellerinden alınmaktadır.  Halbuki onun yerine; akademisyenlerden verdiği derslerdeki notların basılmasını; okuttuğu yerli ve yabancı kaynaklardaki çalışmalarından dolayı değerlendirilmiş olunsa, hem biz akademisyenler; hem Türkçe bilim dili; hem de bizlerin okuttuğu Türk ve yabancı öğrenciler kazançlı çıkabileceklerdir?

IV- ÇAĞDAŞ TÜRKİYE?DE SAĞLAM, ENGELLİ,YAŞLILARDA TOPLUM; BÖLGE ;ÜLKE KALKINMASI EĞİTİMİ;      

 YÜKSEK ÖĞRETİM VE SİVİL TOPLUM LİDERLİĞİNDE SONUÇ,TARTIŞMA VE ÖNERİLER :
IV.9- Tartışma:Genel tartışmada; Çağdaş Türkiye?de Sağlam, Engelli, Yaşlılarda Toplum; Yerel;Bölgesell; Ülke Kalkınması Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplum Liderliğinde değişik tartışmalar yapılmaktadır. 
                            
-Bunların ana çerçevesinde; bir yandan küresel; uluslarüstü; ulusal; çalışmalar yapılmaktadır.Dünyadaki; süper ülkelerin geçmiş ve bugünkü örnek çalışmalarından çağdaş ve ihtiyaç olunan demokratik haklarından;ilgili kurum ve kuruluşlarından; bazı tecrübelerinden yararlanılmaktadır.
- Süper Türkiye?nin kurulmasını akademik camialar; yüksek öğretim kurumları da mutlaka ve pozitif uygulamalar; milli,manevi ve evrensel de-ğerler bakımlarından dikkatle takip edilmektedir.Diğer vatandaşlarımızda olduğu üzere; Uygun çalışmalarda  gereği yerine getirilmek istenmektedir.
-Özel tartışmada;Türkiye Anayasası; Yüksek Öğretim Yasaları;Sivil Top-lum yapıları yeniden hazırlanmaktadır. Çağdaş Türkiye insanları ve akademisyenleri olarak; Sağlam, Engelli, Yaşlılar açısından Toplum; Bölge;Ülke Kalkınması Eğitimi;Yüksek Öğretim ve Sivil Toplum Liderliği vs.konularda daha aktif olmamız gerekmektedir.                                       -Süper Türkiye?nin kurulmasında ve yaşatılmasında bizlerde görevler almalı; birinci sınıf vatandaş ve akademisyenler mutlaka oralardaki görevle-rimizi yapabilmeliyiz.
IV.10-Sonuç:Genel sonuçta; bir yandan Çağdaş Türkiye anayasası; yüksek öğretim ve diğer yasaları ile yenilenmektedir.Elbette ki dünyadaki bazı örneklerden almak gerekmektedir.Burada hem iktidarı; hem de tüm muhalefet partileri ve yüce Türk Milleti olarak gelişmeler çok yakından takip edilmelidir.    
-Diğer yandan; ilgili çalışmalar yapılırken;hem küresel dünyadaki süper gelişmeler ,kalkınma hamleleri takip edilmekte;ülke; milli,manevi ve evrensel değerlere bağlı kalınmalıdır.Hem de;kendi sitemimizi; modelimizide kurabilmeliyiz.
-Tüm bunlar yapılırken;insani;demokratik değerler ;haklar ve sorumluluklarda üzerlerimize düşenlerden kendimize;ülkemize ve insanımıza lazım olanı da  millet adına çalışanlara güvenmeli ve desteklerimizi verebilmeliyiz.
-Özel sonuçta;Türkiye Anayasası; Yüksek Öğretim Yasaları başta olmak üzere;farklı yasalar ve mevzuatlar yeniden hazırlanmaktadır.Çağdaş Türkiye olarak;Sağlamı, Engellisi, Yaşlısı ile Sivil Toplum; Bölge;Ülke Kalkın-ması Eğitimi Liderliği açısından hem kendimiz; hem de komşumuza gerekli olan konularda insani ve akademik desteklerimizi olumlu alanlarda verebilmeliyiz.                                                                                                        ?Bizlerinde en büyük arzusu; hem hükümet; hem de muhalet partilerine çağrımız daha sakin, daha insancıl olmalarıdır.
 
IV.11- Öneriler :Genel önerilerde;ülkemizi; burada yaşayan herkesi seviyoruz ve sayıyoruz. Hem nimetlerini yediğimiz yerlere ihanet etmeyelim. Gereksiz yere de; Türkiye toplumunu germeyelim.Tartışmalara katılalım. Halk olsun; akademisyen olsun; insani; ahlaki değerlere mutlaka bağlı kalalım.

IV.12- Özel önerilerde;ön lisanstan Doktora sonrasına kadar gerekli tüm görevlerimizi yapalım.İlgili tüm akademöik kapıları isteyenlere; bece-rili ve kabiliyetli olanlara açalım.Doktora; Akademik lisans Üstü eğitim sı-navlarında çoktan seçmelinin yanında; açık uçlu çeviri gibi modellere de yer verilmelidir.Türkçe mutlaka bilim dili olmalıdır.İnsanların yabancı diller uğruna aşırı zorlanması; akademik haklarının ellerinden alınması yerine aşrı zorlanman bazı kolaylıklar getirilmelidir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Mürsel Akdenk Arşivi
SON YAZILAR