Prof.Dr.M.Okuyan

Prof.Dr.M.Okuyan

Kur ' an - ı Kerim ' in Kur ' an 'daki ...


KUR"ÂN-I KERÎM"İN KUR"ÂN"DAKİ İSİMLERİ (6) “eş-ŞİF”
Değerli dostlar,
Birkaç haftadır çeşitli mazeretlerim nedeniyle Samsun dışında olduğum için Kur"ân"ı tanıtıcı yazılarımıza ara vermek zorunda kalmıştık. Hamd olsun bugün yine sizlerleyiz ve Kur"ân"ı konuşmaya devam edeceğiz.  
Bugün altıncısını yazmaya çalışacağımız konu yine Kur"ân"ın Kur"ân"da yer alan isimleri hakkında olacaktır. Daha önce Kur"ân, Kitâb, Furkân, Nûr ve Rûh kelimeleri üzerinde durmuştuk. Bu yazıda ise Kur"ân"ın eş-Şifâ ismini tanıtmaya çalışacağız.
Yaygın kabule göre “derde deva olmak” anlamına gelen eş-şifâ" kelimesi, Kur"ân"da Kur"ân"ın isimlerinden biri olarak yer almaktadır. İşte bu âyetlerin mealleri şöyledir:
“Ey insanlar! Size Rabbinizden bir öğüt, gönüllerdekine bir şifa, müminler için bir hidâyet ve rahmet gelmiştir” (Yûnus 10/57).
“Biz, müminler için şifa ve rahmet olan, zalimlerin de sadece ziyanını arttıran Kur"ân"ı indiriyoruz” (İsrâ 17/82).
“Eğer biz onu, yabancı dilden bir Kur"an kılsaydık, diyeceklerdi ki: Âyetleri tafsilatlı şekilde açıklanmalı değil miydi? Arab"a yabancı dilden (kitap) olur mu? De ki: O, inananlar için doğru yolu gösteren bir kılavuzdur ve şifadır. İnanmayanlara gelince, onların kulaklarında bir ağırlık vardır ve Kur"an onlara kapalıdır. (Sanki) onlara uzak bir yerden bağırılıyor (da Kur"an"da ne söylendiğini anlamıyorlar)” (Fussılet 41/44).
Şüphe yok ki Kur"ân"ın şifa olması, manevî hastalıklarla, yani inanç hastalıklarıyla ilgilidir. Kur"ân, insanların iç dünyalarını onaran bir şifadır. Nitekim Yüce Allah, aynı kökten bir kelimeyi (yeşfi) kullanarak Allah yolunda savaşanlara yardım edeceğini ve müminlerin gönüllerine ferahlık vereceğini (Tevbe 9/14) ifade ederek, şifâ kelimesinin gönülle alakasını ortaya koymaktadır. Bu kelimenin elbette maddî, bedensel anlamda bir “deva” boyutu da vardır. Nitekim Hz. İbrahim"in duasındaki “Hastalandığımda bana şifayı O verir” (yeşfîni) (Şu"arâ 26/80) ve “Bal nimetinde insanlar için şifa vardır” (şifâ") (Nahl 16/69) âyetlerindeki kelimeler bu anlamdadır.
Kur"ân"ın şifa oluşu, bu örneklerden farklı olarak gönüllerdeki inançsızlık rahatsızlıklarını tedaviye yöneliktir ve manevi bir mahiyet arz etmektedir. Dinî hayatı doğru kavramaya yönelik arayışlar ve kâinatı doğru anlama gayretleri, Kur"ân"ın yol göstericiliğinden, rehberliğinden ve çözüm getiriciliğinden daima yararlanmalıdır. Onun şifa oluşu, çözüm üreticiliğindedir; sorun gidericiliğindedir; yol göstericiliğindedir.
İnsanlar, Kur"ân okuyarak bedensel rahatsızlıklarının giderileceğini sanmamalıdır; kalp rahatsızlığı olanlar da Kur"ân okuyarak değil, Kardiyolojiye müracaat ederek Yüce Allah"tan şifa beklemelidirler. Bedensel rahatsızlıklarda önce ilgili doktorlara başvurmalı, şifa ise elbette Yüce Allah"tan beklenmelidir. Kur"ân, hidayet kaynağı olması itibariyle, ruhların kaybettikleri rotalarını bulmada insanlara yardımcı olur, yol gösterir. Kur"ân"ı, gönderildiği amaç doğrultusunda okumak, anlamak ve yaşamak zorundayız; gönderiliş amacının dışına çıkarak onu bedensel rahatsızlıkların tedavisi için okumak Kur"ân"ı yerli yerinde okumak anlamına gelmez. Dahası bu amaçlarla gerçekleşen okumalar da Kur"ân"dan uzaklaşmak anlamına gelmektedir.
Bu duygularla Kur"ân"ın şifa oluşunun anlamını doğru kavrayıp hayatımızı ona göre daha düzenli bir şekilde yaşamayı diliyorum.
Allah"a emanet olun.

 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Prof.Dr.M.Okuyan Arşivi
SON YAZILAR