Nevruz Nereden Nereye
Nevruz Nereden Nereye
Ayn El Arap ile Ayn El Resul yerleşim yerlerinin karşısında Suruç ve Akçakale ilçeleri vardır. Suriye’deki yerleşim yerinin hemen ardında iki adet terörist kampının varlığını, sınır hattında ki çatışmalar ve giriş çıkış trafiğinden anlamak da mümkün oluyor du . Bu kampların varlığı istihbarat tarafından da bildiriliyordu.
21 mart 1993 günü bütün karakollara dikkatli olun mesajı ulaşmıştı, hava puslu çiseleyen bir yağışta araziye indik. Bizim topraklarda köylerin hepsinde elektrik olduğundan dağınık olan bu yerleşim yerlerini çok net görürken, elektrik olmayan Suriye köylerinin yerleri çok net bilinmemesine karşın yakılan ateşlerden bu köylerin varlıkları belli olmaya başlamıştı. Karanlık arttıkça havaya atılan ateş topları , yakılan ateşler ,çekilen halaylar kutlamanın başladığını gösteriyordu.
O ateş oyunları gece karanlığında güzel manzara oluştururken,daha geri bölgede ki yüksek tepenin ortasında yükselen ateş hepsini bastırmıştı, orada yakılan ateşin pkk harfleri ile hazırlandığı ve oldukça büyük olan bu yazının çok uzaklardan gece karanlığında net okunduğu ortaya çıkmıştı.
O güne kadar Nevruz , ülkemizde etkinlikler ile kutlanmadığından ilk kez gördüğümüz bu kutlamaların kafamızda oluşturduğu Nevruz’un bir terör örgütünün dayatması olduğu idi.
İlerleyen yıllarda 21 Mart tarihi örgüt için eylem başlangıcı veya milat olarak belirlendiğinden Güneydoğu Anadolu’da o tarihte eylemler ve gösteriler artmaya başlaması üzerine Nevruzun eski bir Türk geleneği olduğu savı ortaya atılmış, devlet temsilcilerinin ateşin üzerinden atlamaya başlamalarıyla Nevruzun varlığı halka öğretilmişti.
Peki Nevruzun tarihçesi ne idi.
Yazılı olarak ilk kez 2. yüzyılda Pers kaynaklarında adı geçen Nevruz, İran ve Bahai takvimlerine göre yılın ilk gününü temsil eder. Günümüz İran'ında, her ne kadar İslami bir kökeni olmasa da bir şenlik olarak kutlanır. Bazı topluluklar bu bayramı 21 Mart'ta kutlarken, diğerleri Kuzey yarım kürede ilkbaharın başlamasını temsilen, 22 veya 23 Mart'ta kutlarlar. Aynı zamanda, Zerdüştlük ve Bahailer için de kutsal bir gündür ve tatil olarak kutlanır. Kürtlerde, Nevruz bayramının Fars mitolojisindeki Demirci Kawa Efsanesi'ne dayandığına inanılır. Anadolu ve Orta Asya Türk halklarında da Göktürklerin Ergenekon'dan çıkışı anlamıyla ve baharın gelişi olarak kutlanır.
Güneydoğu’da Nevruzun sahiplenilmesine karşı hamle olarak nasıl bir politika geliştirildi. Nevruz; (Azerice: Novruz, Farsça: Noruz, Kürtçe: Newroz, Özbekçe: Navro‘z, Türkmence: Nowruz, Kazakça: Nawrız, Kırgızca: Nooruz, Kırım Tatarcası: Navrez) Farslar, Kürtler, Zazalar, Azeriler, Anadolu Türkleri, Afganlar, Arnavutlar, Gürcüler, Türkmenler, Tacikler, Özbekler, Kırgızlar, Karakalpaklar, Kazaklar tarafından kutlanan geleneksel yeni yıl ya da doğanın uyanışı ve bahar bayramı olarak kutlanmaktadır yaklaşımının ortaya atılmasıyla bu baharın sadece örgüte ait olmadığı eskiden var olduğu ve Türki Cumhuriyetlerde hala kutlanıldığı tezi üzerinden politikalar üretilmeye başlanmıştı. Fakat geç kalındığı konusunda bu politikaları üretenlerin yüzlerinin kızardığını hiç sanmıyorum.
Bazı kesimlerin Ergenekon’dan çıkışa Nevruz ile vurgu yapması da çok geç kalmış bir hamle idi. Buda sadece olayı üstlenme amacıyla kullanıldı.
Peki neden yakın zamana kadar Nevruz ülkemizde popüler değil di ?
Çünkü ilericilik, çağdaşlık sadece batıdan alınır diye doğuya gözlerini kapatanların, eski adet ve geleneklerimizi gericilik olarak adlandırdığı bir boş dönem geçirmiştik. Geçmişimize, atalarımıza düşman edilmiştik.
Ve bu bahar bayramını dayatanlar aynı nevruzda barış çubuğu yakmaya hazırlanılıyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.