İT ÜRÜR KERVAN YÜRÜR
Çanakkale savaşında elimizde birkaç kırık dökük uçağımız ,Sakarya Meydan savaşında Yunanistan’ın 18 uçağına karşı elimizde 2 uçak vardı. Bu uçaklardan biri Erzurumlu bir hayır severin İtalya’dan alıp hediye ettiği uçak ile, Muğla bölgesinde düşen bir Yunan uçağının tamiri ile elde edilmiş olan araçlardı bunlar.
Büyük taarruz öncesi Fransa’dan 10 adet Bregue ve İtalyanlardan 21 adet Spat XIII uçağı alarak hava gücü oluşturuldu.
1926 ile 1942 yılları arasında birkaç ülkenin belli oranda ortaklığı ve teknolojik desteği ile 7 ayrı model, 212 adet uçağımız olmuş, 1942-1952 yılları arasında üretim hızı artmışken, Etimesgut uçak fabrikası Makine Kimya Endüstrisine devredildi, Truman Doktrini ve Marshall planı ile ABD’den 1905 adet savaş uçağı Hava Kuvvetlerinin envanterine girdi.
1947’de ABD ile Savunma, Eğitim, Ekonomi anlaşmaları yapılıp 1952 yılında uygulanmaya başlayınca bizim uçak fabrikaları ne yazık ki kapatılmıştı.
Terörle mücadele dönemi başladığında elimizde bu savaş için uygun malzeme yoktu. İngiltere’den Termal Kamaralı uçak alımı için girişim yapılır, test aşamasında bölgede görev yapan yetkili birimlerin başında ki herkes bu testleri izler, uçaklar alınmaya karar verilir, eğitim için İngiltere’ye personel gönderilir. 6 adet küçük motorlu küçük kanatlı bir nevi İnsansız Hava Aracı modelinde uçaklar alınıp,kurulur fakat kullanılmadan tekrar depoya kaldırılırlar. Gerekçe çok açık, arazide etkin değiller.
Elimizde ki savaş uçaklarının derin vadilere taarruz için kullanılamaması, Vietnam savaşı artığı UH-1 Helikopterlerin kullanım için yetersizliği, bu silah araç ve gereçlerinin dışarıdan alınmasına ülkeyi sevk etmiş. Skorsky Genel Maksat ve Kobra Taarruz Helikopterleri ile çözüm sunulsa da, İnsansız Hava Aracı eksikliğimizi, İsrail yapımı Heronlar ile giderme yolu seçilir.
Heronlar da çıkan problemler, üretici ülkenin çıkardığı sorunlar , Silahlı İnsansız Hava araçları ihtiyacımızın ücreti karşılığı ABD’den temin edilememesi, bu ihtiyaç duyulan silahların üretimine yönlendirdi ülkeyi.
Atak Helikopterlerinin üretimi hızlanmış filo sayısı artırılmaya ve ihraç edilme aşamasına gelinmiş. Atak helikopterlerinin bir üst nesilleri ile Genel Maksat Helikopteri üretimi test aşaması geçmiş ve savaş uçağı çalışmaları Hür Kuş ile devam ederken, İnsansız Hava Araçları konusunda bir atılım başlar.
İnsansız Hava Araçları üretilip kullanılmaya başlandığında ilk tepkiler olumlu olarak alınırken, bir el bu olumlu tepkilerin olumsuzluğu için algı oluşturmaya , üreticinin kimliği konusu tartışılmaya açar.
İlk İnsansız Hava araçları için adım atıldığında, el ile fırlatılan bir maket uçağın ucuna takılan kamera ile kısıtlı bir alan çalışması yapılırken, şimdi belli üslerden kilometrelerce uzaklıkta ki hedeflerin takibi ve vurulması aşamasına gelinmiştir.
Suriye üzerinde yapılan operasyonlar, Kuzey Irak ve yurt içinde ki operasyonlarda etkin kullanılmaya başlanan bu silahlar ülkemizin elini güçlendirmiştir.
İnsansız silahlı ve silahsız hava araçlarının ihraç dilmeye başlaması ve yeni modellerinin geliştirilmesine karşın, 2019 Teknofest etkinliğinde, üretilen araç ve silahların tanıtım aşaması başladığında, yeni bir algı operasyonu devreye girer.
Üreticinin kimliği, üretilen silahların maliyetinin yüksekliği. Bu garip zihniyettir, uçak fabrikasının kapanmasının nedeni. Bu garip ama ihanet dolu zihniyettir, savunma sanayinde atılan her adım için bir olumsuzluk üretme yüzsüzlüğü.
Ne demişti atalarımız İT ÜRÜR KERVAN YÜRÜR
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.