SİGARA KONUSUNDAKİ...
SİGARA KONUSUNDAKİ ADNAN'I OFİ'NİN FETVASI
İslam hukuku helali haramı, vacibi, sünneti, mekruhu, mendubu açıkça belirlemiştir, neyin helal olduğu, neyin haram olduğu açıkça ortadadır. Kuranı kerimin yasakladığı her şey haram, yasak kılmadıkları helaldir. Bunların dışında Allah Resülünün koyduğu ölçüler doğrultusunda Vacip,sünnet, mekruh, mendup olanlar da bellidir, bunların dışında alimlerin içtihat yaptığı konular da vardır ancak bu içtihatlar tartışmaya açıktır. Her mezhep imamı farklı içtihatta bulunmuş, her mezhep imamı yaşadığı coğrafi bölge, etnik yapı, töreleri doğrultusunda aynı konularda farklı içtihatlar yaptıkları açıkça ortada.
Örneğin İmam Hanbeli'nin yaşadığı bölgedeki iklimin sıcak olması nedeniyle Hanbeli mezhebinde tesettür biraz daha esnektir, bu Hanbeli mezhebine inanan insanların İslam Dininden uzak olduğu anlamına asla gelmez. Kuranı Kerim Allah sizin için kolaylık ister, zorluk istemez buyurmaktadır. İslam uleması Kuranı Kerimde veya Resulullah Efendimizin sünnetinde bulamadıkları hükümlerle ilgili içtihat yapar iken ölçüleri bu olmuştur. İslam Dini'nin en önemli özelliği Müminlere kolaylık sağlama noktasındaki kurallarıdır. Bu kuralları insanların aleyhinde kullanmak kanaatimce hiç doğru bir davranış biçimi değil.
Bu konuda Peygamber Efendimizin yaşadığı ve hakkında ayeti celile inen çok enteresan bir hadiseyi sizlerle paylaşmak istiyorum; Efendimiz eşlerini sıra ile her akşam gezerken bir gün bir validemizin evinde bal şerbeti içiyor, diğer eşlerinin yanına gittiğinde nefesi bal kokunca diğer eşlerinden ikisi bir araya gelip, tabiri caiz ise bu işi yorumluyorlar, yorumlamaları ardından Resulullah'ın Bal yediğini düşünüp, ona yükleniyorlar ve diyorlar ki Biz bir öğün geçirmek için yemek bulmakta güçlük çekerken sen başka eşinle Bal yiyorsun, bu Allah'a revamıdır bunun üzerine Resulullah efendimiz bir daha Bal şerbeti içmemek üzere yemin ediyor. Bu olayın ardından Tahrim suresi nazil oluyor ve Allah'ın sana helal kıldığını sen haram kılamazsın mealindeki ayeti celile ile bu hareketi yasaklanıyor.
Bu hadiseden de anlaşılacağı üzere Haram Kuranı Kerim'in yasakladıklarıdır, bunun dışında Resulullah'ın bizzat haram kıldığı hiçbir şeye rast gelemeyiz, sadece tavsiye niteliğinde şunu yapan meclisimize gelmesin, bunu yapan bize yanaşmasın şeklinde tavsiyeleri mevcuttur. Örneğin sarımsak yiyenlerin nefesleri kokacağından mescide gitmemelerini emrediyor, buradan da anlaşılacağı gibi topluma zarar verecek konulardan bizleri men ediyor ancak bunlar Haramdır kesinlikle demiyor. Sarımsak yemek yasak değil sadece mescide giderken yasaklıyor.
Bu kadar izahtan sonra gelelim asıl konumuza ; İl Müftümüz Hayrettin Öztürk Hocamız geçtiğimiz günlerde sigaranın haram olduğu yönünde bir açıklaması oldu, bu açıklamanın tavsiye mahiyetinde olduğunu düşünmekteyim, zira Hayrettin hoca çok sevdiğim ve değer verdiğim bir İlim adamıdır. Müftümüzün kastının sigaranın sağlığa verdiği zarar yönünden ele alındığını düşünmekteyim, bu konuda ben de kendisi gibi düşünmekteyim. Ancak olayın sosyal boyutuna bakıldığında ortaya çok ciddi sıkıntılar çıkacağı muhakkaktır.
Sigaranın zararları saymakla bitmez, insan vücuduna, ekonomisine, topluma verdiği zarara bakıldığında değil savunulacak yönü, elimden gelsin imalatını yasaklarım ancak olayın birde sosyal boyutu var, ister kabul edin, ister etmeyin ama yaşadığımız toplumun yarısından çoğu sigara içtiği bir gerçek, son zamanlarda bayanların sigara içme oranı daha da artmış durumda, hatta 14-15 yaşlarındaki gencecik körpe çocukların sokak aralarında sigara içmeleri toplumsal bir facia ancak sigara haramdır deyip kesip atmak çok ama çok yanlış bir durum olduğu kanaatindeyim.
Toplumuzda tüketilen alkole bakıldığında çok daha vahim bir tablonun ortaya çıktığı açıkça ortada iken bazı İslam alimlerinin kıyas yaparak(Yusuf el Kardavi gibi) sigaraya Haram demek en basit tabiriyle insafsızlık değil mi? Sigara reklamı yasak ama gazetelerde alkol reklamları boy, boy yayınlanıyor ise burada bir terslik var demektir. Oruç tutan insanların en az yüzde otuzu sigara içtiği açıkça ortada iken bu insanlara sigara Haramdır deyip onları köşeye sıkıştırmak ne kadar doğrudur. Buradaki amaç sigaradan vazgeçirmek ise yolu bu olmamalı, yok başka bir amaç var ise onu bilemem. Bildiğim tek şey Haram sadece ve sadece Kuranı Kerim'de açıkça belli olan hususlardır, neyin helal neyin haram olduğu da Enam suresi 151, Maide 3,Nahl 114 de açıkça beyan edilmekte, bunun dışındaki Haramlar kıyas yolu ile söylenen içtihatlardır, bunlar da tartışmaya açıktır,ULEMAİ MÜTEEHHİRİNDEN ADNANİ OFİNİN fetvası bu yöndedir, itirazı olan varsa beri gelsin her ortamda konuşmaya, tartışmaya hazırım. Kalın sağlıcakla
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.