REZİLLİK VE POPÜLERİTE...

Modern Dünya bir çok yenilik sunarken bir çok da rezillik oluşturmuştur. Değer yargılarının değişmesine, oturmuş geleneklerin erimesine, dini ve milli hassasietlerin buharlaşmasına, utanma duygusunun kaybolmasına neden olmuştur. Çıkarlar ve menfaatler ön plana çıkmış, doğruların önemi kalmamış, dik duruşlar hesabi beklentilere kurban olmuştur. Popüler olmak için her türlü rezalet meşru hâle getirilmiştir. Maalesef ki, bir çok insan popüleritenin peşine düşerek, gönlünü vesile yapısını bozmuştur.

Popülerite nedeniyle günümüzde, toplumun değer yargıları hızla değişime uğramaktadır. Sosyal medya ve dijital platformların etkisiyle "rezillik" ve "popülerlik" arasındaki çizgi gittikçe bulanık hale gelmektedir. Eskiden, toplumun gözünde küçük düşmek ya da rezil olmak utanç verici ve kaçınılması gereken bir durum olarak görülürken; artık bu durum, bir anda kişiyi milyonların konuştuğu bir figüre dönüştürebilmektedir. Bu çelişki, toplumun değer yargılarının evrildiği noktayı ve modern dünyanın nasıl işlediğini anlamak açısından çok önemlidir. Bu akışın önünde kimse set olma cesaretini göster(e)memektedir.

Rezillik, basit bir hata yapmaktan ibaret değildir. Toplumun genel kabul gören kurallarına aykırı davranmak, normların dışına çıkmak ya da ahlaki açıdan eleştirilen bir duruma düşmek olarak tanımlanabilir. Ancak, popülerlik ise daha karmaşıktır ve oturmuş bir tarifi, ulaşacağı bilinen bir sınırı da yoktur. Popülerlik, genellikle kişinin yaptığı işlerden dolayı geniş kitleler tarafından tanınması ve takdir edilmesi anlamına gelir ki; nereye kadar uzanacağı bilin(e)memektedir.

Çok manidar olan da; rezaletin ortaya çıkardığı ses, bazen negatif bir şekilde de olabilmektedir. Özellikle sosyal medyada, bir skandal ya da tartışmalı bir hareket, kişinin bir anda popüler olmasına neden olabilmektedir. Toplum da böylesi bir sonucu; "reklamın iyisi kötüsü olmaz, kişiyi parlatır ve çıkarlara dönüştürür, onun için de rezillik bazen de faydalıdır" diyerek alkışlamaktadır. Dini kavramlarla da desteklenen rezalet; "Helâl haram ver Allah, yiyemezsem al Allah" diyerek çıkar için her değer ucuzca ve kolayca satılmaktadır

Rezillik ve popülerlik arasındaki yakın ilişkiye dikkatle bakmak gerekir. Özellikle dijital çağda, skandalların, yanlış adımların ya da "rezil" olarak nitelendirilebilecek durumların, kişiyi popüler yapabileceği bir realitedir. Birçok kişi, sırf dikkat çekmek amacıyla toplumun genel kabul görmeyen normlarına aykırı hareketlerde rahatlıkla bulunabilmektedir. Bu durum, kişiyi kısa sürede popüler bir figür haline getirmekte, bundan da taraflar memnun kalmaktadır. Öylesi makul hâle gelmiştir ki, kimse popüler kılan olayın rezaletini gör(e)memektedir. Elbette böylesi suni bir popülerliğin sürdürülmesi mümkün değildir ancak kısa da olsa ortaya çıkardığı rezalet toplumsal tahribata neden olmaktadır.

Günümüzde, özellikle; sosyal medya fenomenleri arasında, "rezillik" ile gelen popülerlik yaygın durumdadır. Birçok fenomen, sansasyonel içerikler üreterek dikkat çekmeye çalışmakta, bunda da sonuç alabilmektedir. Rezil olma pahasına bile olsa, gündemde kalmak ve takipçi sayısını artırmak hedeflenmektedir. Hiçbir yanlışın doğru sonuç vermesi mümkün değildir. Rezillikle oluşan popülerlik de böyledir. Böyle bir popülerlik; genellikle kısa vadeli olmakta ve zamanla unutulmaktadır. Ayrıca, bu tür bir popülerlik, kişinin itibarını ciddi şekilde zedelemekte, uzun vadede de kariyerine ya da kişisel yaşamına zarar vermektedir.

Bu konuda toplumun da kafası karışık, tepkileri tutarsızdır. Ortaya çıkan popülerliğin etkisi kendisine de çıkar sağlayan süreci destekmemekte, olumsuz etkilenen de yaygara çıkarmaktadır. Konunun değersel olarak tepkiye dönüştüğü çok az görülmektedir. Olumlu ya da olumsuz büyük oranda tepkilerin çıkarlar üzerinden yapıldığı müşahade edilmektedir. Ancak ilginç olan; bu konudaki olumsuz eleştiriler bile çoğu zaman kişiyi daha da popüler hale getirekte, reklamın kötüsü olmaz anlayışını haklı kılmaktadır. Sosyal medya kullanıcıları rezaletten beslenen popülerliği eleştirirken, dozunu ve tonunu ayarlayamadıkları için rezalet popülerliğinin yaygınlaşmasına katkı sağlamaktadırlar. Böylece de, rezillik; popülerlik üretme mekanizmasının bir parçası haline gelmektedir.

Netice olarak; modern dünyada rezillik ve popülerlik arasındaki ilişki, karmaşık ve çelişkilerle doludur. Değerlerden uzaklaşan toplumlar popüleritenin kurbanı olmakta, bunun için de her rezaleti meşru görmektedirler. Dijital çağda, bu iki kavram arasındaki sınırların bulanıklaşması, toplumun savrulmasına, çıkarların hâkim olduğu bir toplumsal yapının oluşmasına neden olmaktadır. Başarılı bir değerler eğitimi bu konuda etkili olacak, yetişen neslin kodlarının değerler üzerine kurulmasını sağlayacaktır. Aksi halde; popüler olmak için tüm değerler kullanılacaktır. Bu da toplumların yozlaşıp, çökmesi demektir.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Sami Kesmen Arşivi
SON YAZILAR