HAC İBADETİ VE KURBAN
Hac ibadetine, Kameri aylardan Zilhicce ayının 8.günü başlanır. “Terviye” denilen Zilhicce’nin sekizinci gününde Arafat yolculuğu başlar. Çoğunluğu direk Arafata çıkar. Bir kısım hacı adayları, organizasyonların şekline ve Arabistan yetkililerinin müsade ve yönlendirmelerine göre, sünnete de uygun olarak “Mina”da kalır. Miina’da akalanlar, Zilhicenin 9.günü, Arafata çıkarlar. “Hac ibadeti; Arafatta ve Arefe gününde ihya edilir.
Kurban Bayramı Zilhicce ayının onuncu günü başlar ve dört gün devam eder. Arefe günü sabah namazıyla başlayan teşrik tekbirleri de bayramın dördüncü günü ikindi namazı vaktine kadar devam eder. Fecir suresinin ilk ayetlerinde on günden bahsedilir. Müfessirler bu on günün; Muharrem ayanın ilk on günü, Ramazan ayının son on günü ve Zilhicce ayının ilk on günü olduğu hususunda görüş belirtirler.
Zilhicce ayının dokuzuncu günü olan ve adına Arafe denilen günde oruç tutmak faziletlidir. Bu konuda farklı hadis-i şeriflerin olduğu bilinmektedir. Peygamberimizin, Zilhicce ayının ilk on gününde yapılan amellerin diğer zamanlara göre daha faziletli olduğunu bildirdiği ile ilgili rivayetler vardır.
Zilhiccenin onuncu günü Kurban Bayramıdır. Dokuzuncu gününde başlayan teşrik tekbirleri devam ederken, bayramın birinci günü/Zilhiccenin onuncu günü kurbanlar da kesilir. Hac ibadeti yapanların, bu ibadetin rüknünü yerine getirirlerken/hac ibadeti için Arafatta vakfeye dururlarken, hac ibadeti yapanların dışında olanlar da, kurbanlarını kesmektedirler. Hac ibadeti için Arabistanda bulunanlar, bu ibadet için zilhiccenin ilk günlerinde nasıl hazırlık yapıyor ve zilhiccenin sekizinci günü bir kısmı Minada bir kısmı da Arafat yolunda zikir ve ibadetlerle nasıl meşgul oluyorlarsa; hac ibadeti yapmayıp, memleketlerinde olanların da aynı duyguyla Kurban Bayram gününe hazırlanmaları gerekmektedir. Bu; bir zorunluluk değil ama işin ruhuna uygun davranıştır.
Koronavirüs nedeniyle bu yıl hac ibadeti, Arabistan dışından gidecek olan Müslümanlara yasak edildi. Covid-19 mikrobunun bulaşma yöntemi dikkate alındığında, hac ibadetinin bu şartlarda engellenmesinin yerinde bir tasarruf olduğu kanaatini taşımaktayız. Zira; gerek Arafat vakfesi ve Arafata intikal süreci, gerek Arafat dönüşü ve Müzdelife-Mina bölgelerindeki menasiklerin özelliği, gerek şeytan taşlama ortamının şekli ve gerekse haccın temel rüknü olan Ziyaret tavafının yapılmasıyla ilgili süreçler dikkate alındığında; haccın engellenmesi bir zorunluluk haline gelmiştir. Beş yılda bir hac ibadeti yapma hakkı verilen Arabistan halkı bu yıl hac ibadetini hem temsili olarak hem de bu fırsatı değerlendirerek ihya edeceklerdir.
Kurban bayramının üç tane önemli vacibi vardır. Kurban kesmek, Kurban Bayram namazı kılmak ve Teşrik tekbirlerini getirmek. Kurbanı kimlerin keseceği bellidir. Hali vakti yerinde olanların, daha klasik tarifle zekat alma durumunda olmayanların yapması gereken bir ibadettir Kurban kesmek. Ama ülkemizde bu ibadet neredeyse herkesin bir şekilde yaptığı yıllık rutinler arasında yer almıştır. Bayram namazını erkeklerin kılması vaciptir. Kazası olmayan ve cemaatle kılınan Bayram Namazını da genellikle herkes yerine getirmektedir.
Teşrik tekbirleri, Arafe günü sabah namazından başlayarak, bayramın dördüncü günü ikindi namazı vaktine kadar, her farz namazın arkasından getirilmesi gerekir. Hanefi mezhebinin dışındaki fıkhi ekollere göre teşrik tekbirleri mendup ve sünnettir. İmam Hanefiye göre de cemaatle kılınması halinde vaciptir. Yalnız namaz kılanların teşrik tekbirlerini unutmaları halinde bir şey yapmaları gerekmez.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.